Yamaha

Yamaha R1 WORLD GP 60TH ANNIVERSARY

DE BRUUTSTE VERSIE VAN DE LEGENDE

Yamaha YZF-R1 World GP 60th Anniversary
Modeljaar: 2022
 
v.a. 23.999,-
Contact

De voordelen van
deze motor

World GP 60th Anniversary kleurstelling

Aerodynamisch kuipwerk in M1-stijl

Hoogefficiënt 998 cc EU5 motorblok

Ø 43 mm upside-down voorvork

Winnende kleuren van het race-erfgoed

Met de geavanceerde technologie van Yamaha’s racewinnende M1 MotoGP®-machine, is de R1 de ultieme race- en Supersport motorfiets. En om 60 jaar Grand Prix-races te herdenken, is de onovertroffen R1 World GP 60th Anniversary in het leven geroepen. Afgewerkt in historische racekleuren, is deze motorfiets het ultieme eerbetoon aan enkele van Yamaha’s meest iconische racemotoren – en zal dit zeker een collectors item worden van motorrijders die dit speciale erfgoed op zijn waarde kunnen schatten.\

Yamaha’s eerste internationale wegrace was in mei 1961 tijdens de Franse GP. De eerste overwinning kwam in 1963. En in 1964 had Yamaha zijn eerste Wereldkampioenschap geclaimd. Sindsdien hebben de racemotoren van Yamaha meer dan 500 Grand Prix-overwinningen behaald. De speciale kleurstelling van de World GP 60th Anniversary.

De 2022 Yamaha R1 en zijn herziene technologie

Niet alleen het motorblok is herzien, maar ook de snufjes aan boord van deze superbike. Allereerst het vernieuwde remregelsysteem. Dit maakt het ABS-remsysteem van de R1 naar wens instelbaar. In zekere mate kun je bepalen tot in hoeverre het ABS remsysteem zich bemoeit met jouw aanremmen voorafgaand in een bocht op het circuit. Een fijne bijkomstigheid. Ten tweede het EBM systeem. Wat kort is voor Engine Braking Management. Je kunt namelijk instellen tot in hoeverre het motorblok remt wanneer je je gas los laat.

Al aanwezig op de Yamaha R1 was de 6-asssige IMU. Deze meet diverse rijgegevens, waaronder hellingshoeken, remkrachten, ga zo maar door. Deze worden met 125 datasets per seconde toegezonden aan alle aangesloten systemen. Waaronder bijvoorbeeld de ABS, Tractiecontrole en ga zo maar door. Tevens is natuurlijk de Tractiecontrole en dergelijke ook in te stellen naar wens. Evenals diverse rijmodi, de launch control, ga zo maar door.

Wit met rode Yamaha YZF-R1 rijd over een circuit door een bocht te zien vanuit het vooraanzicht
Wit met rode Yamaha YZF-R1 rijd over een circuit te zien vanuit het vooraanzicht

Het motorblok van de Yamaha R1

In een superbike als dat de Yamaha R1 is mag natuurlijk geen superblok ontbreken. Deze tref je dan ook aan in deze 2020 Yamaha R1. Compleet herzien om aan de moderne Euro5 standaard te voldoen, daarbovenop een efficiëntere verbranding evenals de nodige elektronica om de boel in bedwang te houden. Hoe dan ook, een indrukwekkend motorblok.

Aan boord van de Yamaha YZF-R1 60th Anniversary tref je een 998cc parallel viercilinder motorblok. Dit motorblok drukt op zijn piek vermogen een schrikbarende hoeveelheid PK’s van 200PK richting de grond. Dit piek vermogen komt vrij middels een lineaire vermogensafgifte. Het maximaal te behalen piek vermogen van 200 PK is beschikbaar bij een laag toerental. Namelijk 13500 toeren per minuut. Het maximaal te behalen koppel van 113,3nM is beschikbaar bij een toerental van 11500 toeren per minuut.

In dit motorblok tref je een Crossplane krukas en een onregelmatige ontstekingsinterval. Dit geeft dit Yamaha CP4 motorblok een hele bijzondere klank mee. Heel gemakkelijk zou je dit motorblok door zijn geluid eerder een V4 noemen, dan een parallel vier cilinder. Dit terwijl het toch degelijk een parallel vier cilinder is.

Wit met rode Yamaha YZF-R1 rijd over een circuit uit een bocht te zien vanuit het zijaanzicht
Wit met rode Yamaha YZF-R1 rijd over een circuit door een bocht te zien vanuit het vooraanzicht met als achtergrond bomen

Het rijwielgedeelte van de Yamaha R1

Daar waar natuurlijk een Superbike zoals deze gemaakt is voor optimale prestaties, mag een perfect rijwielgedeelte niet ontbreken. Dat is dan ook precies wat je aantreft aan boord van deze R1. Aan de voorzijde van de motorfiets tref je een 43mm upside-down voorvork door niemand minder dan Kayaba.

Deze heeft een veerweg van 120mm en behoort tot de top van zijn klasse. Een voorvering die volledig instelbaar is en tevens heel veel feedback geeft aan de rijder. Ook aan de voorzijde tref je een dubbele remschijf van 320mm grootte, tevens uitgerust met monobloc remklauwen. Ook deze leveren veel feedback, evenals veel remkracht.

Aan de achterzijde van deze 2022 Yamaha R1 60th Anniversary tref je een uitstekende achterschokdemper. Ook deze is volledig instelbaar en perfect geschikt voor de serieuze circuit rijder.

DE YAMAHA R1 WORLD GP EDITIE IS VERKRIJGBAAR IN DE KLEUR:

Wit met rode Yamaha YZF-R1 op een witte achtergrond te zien vanuit het zijaanzicht
Yamaha YZF-R1 World GP 60th Anniversary v.a. 23.999,-
Kosten rijklaar maken v.a. 0,-
Nu bij MotorCity Amsterdam v.a. 23.999,-

Financiering mogelijk

Heb je een vraag over deze motor?