Elke zaterdag Quick ServiceElke zaterdag Quick Service Altijd 200 motoren op voorraadAltijd 200 motoren op voorraad Online bestellenOnline bestellen Online bestellenGratis wifi

GETEST: KAWASAKI VULCAN S

DOOR ARNO DE WIT

Kawasaki_VulcanS_4

Wie kent hem niet, de Kawasaki Vulcan S-serie is voor het merk uit het Japanse Kobe altijd een stabiele factor geweest als het gaat om verkoopaantallen op het gebied van cruisers. Dit heeft in mijn ogen te maken met de uitstraling, de betrouwbaarheid en de mogelijkheden om de motor een eigen uiterlijk te geven door de talloze aftermarkt producten die voor de Vulcan volop verkrijgbaar zijn.

Hé, ga je mee, naar Zandvoort aan de Zee
De nieuwe Vulcan S is een echte cruiser waarmee je in het voorjaar en de zomer de boulevard opzoekt om daar een terrasje te pakken of zelfs met vrouwlief een duik te nemen in de Noordzee. Het is half mei, het regent cats and dogs, de thermometer geeft 13 graden aan en bovendien staat er een flinke bries. Kortom, niet echt weer bij uitstek om te gaan cruisen. Voor het modeljaar 2015 heeft Kawasaki de Vulcan S weer helemaal up-to-date gemaakt, wat zich direct laat voelen als je plaats neemt op het nieuw ontworpen, comfortabele zadel.

Katwijk is leuk
Kawasaki_VulcanS_2Met Katwijk moet je, in het geval van de Vulcan S, denken aan het 649 cc metende tweecilinderblok, gedoneerd uit Kawasaki’s eigen ER-serie, welke met een aantal juiste aanpassingen toch uitstekend zijn werk doet. Het vliegwiel is verzwaard, de nokkenassen zijn, net als het inlaattraject, aangepast waardoor het blokje onderin het toerengebied lekker door blijft tokkelen. Handig met manoeuvreren of wanneer je op zoek bent naar een juiste strandtent. Een ander voordeel is dat het blok bewezen betrouwbaar is en zeer zuinig door het leven gaat. Met een tankinhoud van 14 liter kom je toch al gauw tot 250 km.

De tot 61 teruggetunede paarden laten zich duidelijk horen als je boven de 4.000 tpm komt, dan ontstaat er een brul die echt past bij deze cruiser. De sound engineer die dit tot stand heeft kunnen brengen, verdient een staande ovatie. De versnellingen volgen elkaar keurig op, waardoor het middengebied goed bruikbaar is om als een echte cruiser door het leven te gaan.

Hoek van Holland is fijn
Hoek van Holland geldt, in het geval van de Vulcan S, voor de talloze mogelijkheden die beschikbaar zijn om het cruisen comfortabel te laten verlopen. Zo zijn de rem- en schakelpedalen in drie standen te verplaatsen. Het zadel is in drie verschillende soorten verkrijgbaar. Het stuur in twee soorten. De rem- en koppelingshendel zijn beide geheel instelbaar. Zo biedt deze Kawasaki dus de mogelijkheid tot een motor als maatpak en dat is heel fijn! Door het gebruik van een nieuw frame en een nieuwe achterbrug krijgt de Vulcan S een volwassener uiterlijk, met name aan de voorzijde waar, bij dit 2015-model, een enorme koplamp en een robuuste voorvork degelijk en volwaardig ogen.

Kawasaki_VulcanS_3Het gewicht, van 228 kg rijklaar, geeft de motor een stabiele wegligging. Ondanks het gewicht gaat manoeuvreren best simpel, aangezien het gewicht laag in de motor hangt. Als het tempo iets wordt opgeschroefd, zullen in de langere, snelle bochten als eerste de stepjes de grond schrapen. Maar dan ben je allang niet meer aan het cruisen. Haarspeldbochten zullen zoals bij elke cruiser niet favoriet zijn, dan zal je hard moeten werken!

De tellerpartij is ook overgenomen van de ER. Deze is duidelijk en voorziet je van voldoende informatie zoals benzinemeter en benzineverbruik. Een versnellingsindicator kan als extra gemonteerd worden.

De spiegels geven zonder te trillen een goed beeld van de wegsituatie achter. De enkele remschijf voor doet moeiteloos zijn werk, is goed te doseren en is uiteraard voorzien van ABS. Net als de achterrem, die ook zonder problemen de boel op tijd tot stilstand brengt.
De achteropzit is ruim en comfortabel genoeg om samen richting het strand of boulevard te cruisen.

Niets is beter dan om in Zandvoort aan Zee te zijn
Kawasaki_VulcanS_1Daar is deze cruiser zoals al eerder gezegd voor gemaakt; een mooie zondag naar het strand, cruisen over de boulevard op zoek naar je favoriete strandtent of tokkelen langs de Moezel. Kortom, een allemansvriend, die je op maat kan maken zodat je kan genieten van het rijden, het weer, het vrouwelijk schoon en alles wat erbij hoort. Zien en gezien worden, dat is bij uitstek het motto van deze € 8.300,- kostende Kawasaki Vulcan S.

Interesse in een proefrit? Bel gerust even met MOTORCITY Amsterdam.

Groet, Arno de Wit

Met dank aan Peter Goedhart van MOTORCITY Amsterdam voor het beschikbaar stellen van de Kawasaki Vulcan S.



Deel deze pagina met je vrienden

Naar testverslagen

Nieuwsbrief

Als eerste op de hoogte zijn van acties, aanbiedingen en de nieuwste motoren! Meld je aan voor onze e‐mailnieuwsbrief.