Elke zaterdag Quick ServiceElke zaterdag Quick Service Altijd 200 motoren op voorraadAltijd 200 motoren op voorraad Online bestellenOnline bestellen Online bestellenGratis wifi

GETEST: SUZUKI V-STROM 1000 ABS

DOOR MAXIM SCHREEFEL

Suzuki_V-Strom_1000_1

De productie van de eerste generatie 1000 cc V-Strom is vanwege emissie-eisen gestopt in 2007. Pas in 2014 is de opvolger geïntroduceerd. In die tijd heeft meneer Suzuki niet stilgezeten en heeft hij het model van top tot teen opnieuw ontworpen.

En het resultaat mag er zijn. Het is een modern ogende reismotor geworden die niet misstaat in het rijtje met de andere merken uit deze categorie. De motor biedt dezelfde looks en hoogstaande uitrusting, inclusief snavel en een waslijst aan comfortverhogende opties. De technische specificaties lijken achter te blijven op de concurrentie. Tijd om te onderzoeken of dit een nadeel is voor deze grote V-Strom.

De eerste kennismaking
Voordat de eerste meters kunnen worden afgelegd, moet de motor gestart worden. Die start al bij een korte druk op de startknop. Daarbij produceert het blok een vriendelijke roffel, kenmerkend voor een V-twin. Als liefhebber van V-twins ben ik meteen verliefd! Zal dit zo blijven?
Ik zwaai mijn been over het zadel en merk verrassend genoeg dat ik met mijn voeten aan de grond kom – een zeldzaamheid bij dit type motoren. Door de lange veerweg en grote grondspeling komt het zadel meestal uit op wolkenkrabberhoogte, maar deze 850 millimeter is prima.

Wennen doe je snel, al in de eerste meters. Bij de eerste oprit heb je al zoveel vertrouwen dat je boven de maximaal toegestane snelheid de snelweg opvliegt. Buiten het vertrouwen dat je krijgt, word je ook akoestisch getrakteerd op de bekende V-twin brul als de naald van de toerenteller boven de 4.000 toeren komt. Op de snelweg valt op dat de zithouding heerlijk ontspannen is en alles op een logische plek zit. De motor heeft vermogen zat om niet alleen vlot mee te komen in het verkeer, maar ook om nog een schepje erbovenop te doen. Helaas is de ruit niet zonder gereedschap in hoogte te verstellen en heb ik wat last van turbulentie, ongeacht de ingestelde hoek. Ja, ik ben nog steeds verliefd en stiekem dwalen mijn gedachten af. Als ik de 20 litertank volgooi en doorrijd naar het zonnige zuiden …?

Weg van de snelweg
Na de eerste kennismaking wordt het tijd voor een tweede date. Samen op stap naar het kruip-door- sluip-door-wegennet. De snelweg af en de bush in. Door het overzicht vanaf het zadel en de ontspannen houding gaat het binnendoor toeren formidabel. De V-twin is zonder problemen af te wurgen tot bijna stationair voordat ze begint tegen te sputteren. Maar dat wil ze ook niet, ze wil met het gas gestuurd worden. Dat is prettig omdat er een dode slag zit in de eerste gasaanname. Het schakelen gaat als het bekende mes door de boter en helpt je in de juiste powerband te blijven.

Suzuki_V-Strom_1000

Het maakt haar niet uit welke staat van ondergrond je haar voorschotelt, ze slikt alles en strijkt alles glad. De volledig instelbare vering aan de voorkant zorgt daar voor een groot deel voor, maar ook het frame geeft geen krimp. Langs richels, dwarsrichels en snelheidsremmende bulten brengen haar niet van de wijs. In de korte tijd dat ik heb gereden, heb ik niet de behoefte gehad aan de instelling te schroeven. Helaas is de achtervering minder instelbaar, wat voor dit type motor belangrijker is vanwege duogebruik en de bijbehorende, beladen, set koffers. Voor sologebruik en zonder belading voldoet het prima; straf geveerd zonder dat het oncomfortabel wordt. En ook na twee uur in het zadel voelt het alsof je net bent opgestapt. Was ik toch maar doorgereden naar het zuiden en een paar Alpenpassen genomen? De vlinders zijn er nog steeds …

Een serieuze relatie?
Wat heeft ze nog meer te bieden behalve voldoende power en een heerlijk relaxte rijbeleving? Looks zijn ook belangrijk; je wil met haar pronken op elk evenement dat je bezoekt. Het zal de roze bril zijn, maar ook hier is dat dik in orde. Ze zeurt niet dat ze te dik is en met 228 kilogram is ze zeker niet de zwaarste in haar klasse. Ook de snavel, uitgevonden door Suzuki in 1988, is gemoderniseerd en sluit mooi aan op de rest van het Adventure-uiterlijk. Ze is verkrijgbaar in vier kleuren, waarvan ik de geteste rode kleur het best vind passen. Maar ook zwart, wit en kaki zijn leverbare kleuren.

Suzuki_V-Strom_1000_2Maar wat kan ze nog meer? Ze is zeer communicatief en informeert je onder meer over de gebruikelijke zaken als snelheid, toerental, kilometerstand; de standaardzaken. En daarnaast over de gekozen versnelling, de instelling van de traction controle, maar ook over brandstofvoorraad, verbruik, afstand tot lege tank en meer van dat soort zaken. Alles onder het bereik van je linkerduim. Het allermooiste vind ik dat de opstelling zo is gepositioneerd dat het vanaf het zadel lijkt of je op een Dakar-machine rijdt, stoere chick! En de navigatie prik je in de 12-voltaansluiting.

Maar er zijn ook keerzijden aan een relatie
De afwerking van het dashboard doet erg plastic aan, naast sommige andere delen. De reden erachter snap ik wel, maar hoeveel van de verkochte V-Stroms verlaat op regelmatige basis het asfalt? Ook vind ik het persoonlijk erg jammer dat er standaard niet is gekozen voor mooie staalomvlochten remleidingen. De concurrentie heeft het en het maakt de motor helemaal af.

Trouwen of samenwonen?
Deze vraag hangt natuurlijk af van de eisen die je stelt. Meestal komt daar een lijstje aan te pas met plussen en minnen. Hieronder mijn lijstje met plussen en minnen:

Plus:
• Heerlijk soepel motorblok
• Geweldige rijeigenschappen
• Looks
• Prijs

Min:
• Afwerking
• Dode slag in gasaanname
• Standaard kale uitvoering
• Ruithoogte niet instelbaar zonder gereedschap

Bijzonder:
De hoekverstelling van de ruit is instelbaar in drie standen en is rijdend vanaf het zadel in te stellen.

Deze geteste versie van de Suzuki V-Strom ABS kost € 12.499,-. Dat is inclusief de BPM en BTW.

Ben je nieuwsgierig geworden na het lezen van dit verslag en zoek je een nieuwe motorrelatie? Reserveer een proefrit op deze Suzuki V-Strom 1000 ABS bij MOTOR City Amsterdam en doe de test. Ook voor advies over accessoires ben je op het goede adres bij MOTOR City Amsterdam.

Maxim Schreefel



Deel deze pagina met je vrienden

Naar testverslagen

Nieuwsbrief

Als eerste op de hoogte zijn van acties, aanbiedingen en de nieuwste motoren! Meld je aan voor onze e‐mailnieuwsbrief.