DB-killer voor motoruitlaten
Wat doet een DB-killer?
Lees hier alle ins en outs over DB-killers voor motoruitlaten.
Wat doet een DB-killer?
Lees hier alle ins en outs over DB-killers voor motoruitlaten.
DB-killer voor motoruitlaten
De DB-killer waarborgt het geluidsniveau in decibel van jouw uitlaat. In een originele uitlaat vinden we een DB-killer eigenlijk nooit terug. Bij after-market uitlaten daarin tegen zien we voor 2016 altijd een DB-killer. Deze DB-killers kunnen in alle uitlaatdempers zitten mocht je zowel links als rechts een after-market uitlaat hebben.
De waarborging van DB-killer geeft de uitlaat de type goedkeuring die de uitlaat nodig heeft om goedgekeurd te zijn om in Europa te mogen worden verkocht. Het instituut ECE bepaald jaarlijks opnieuw wat de eisen omtrent motoruitlaten zijn. Deze worden steeds vaker gehandhaafd door ambtenaren en de RDW.
Hoeveel decibel een motoruitlaat mag maken, is een mix van motorblok inhoud in CC’s, een statische en dynamisch hoeveelheid aan decibellen en de DB-killer speelt hier een belangrijke rol in.
Zo mag de motor stationair een bepaalde hoeveelheid aan decibellen produceren en bij een bepaald toerental. Deze worden door fabrikanten dan dynamisch getest terwijl ze met deze toerentallen langs de meet apparatuur rijden en moet deze voldoen wanneer de motor stationair draait. Wijzig je iets aan de DB-killer, dan kan dat van invloed zijn op het geluid en de uitlaatgasstroom.
In Europa moeten uitlaten voldoen aan de Europese uitlaatnormen, die zijn opgesteld om de uitstoot van schadelijke stoffen en het geluid van motoren te beperken. Dit betekent dat fabrikanten van uitlaten een type goedkeuring moeten aanvragen voor hun producten, waarbij de uitlaat wordt getest op emissie en geluid.
Als de uitlaat niet aan deze eisen voldoet waaronder bijvoorbeeld een DB-killer, dan zal de type goedkeuring niet worden afgegeven.
Samengevat, zorg er voor dat je motor uitlaat voldoet aan de Europese eisen voor emissie en geluid. Dit is van belang voor het milieu en de gezondheid van ons allemaal. Vermijd bekeuringen door erop te letten of de uitlaat de juiste type goedkeuring heeft en binnen de geluidsnormen valt. Zo kan je genieten van de mooie uitlaat en tegelijkertijd de omgeving respecteren.
Wat doet een DB-killer?
Er zijn meerdere technische methodes waardoor een uitlaat minder decibel kan produceren. De DB-killer kennen de meeste mensen wel. Maar het kan ook door reflectie of absorptie toe te passen aan een demper.
Bij reflectie zorg je er voor dat door het plaatsen van schotten in de demper de uitlaat route wordt afgebroken en een andere route moet af leggen. Denk hierbij aan een autosnelweg. Wat ook veel gebruikt word in dempers zijn absorptiematerialen. De materialen absorberen het geluid voor het zijn route vervolgt. Een DB-killer kan je dus meer zien als een reflectie item, waarop de route van de uitlaatgassen ineens door een tunnel moeten.
Hoeveel dempt een DB-killer eigenlijk, dat is een goede vraag. Deze dempt vaak zo’n 5 decibel af.
Een DB-killer maakte het in het verleden mogelijk dat een after-market merk zijn uitlaten mocht verkopen als het voldeed aan de Europese richtlijnen. Waarop het in andere continenten niet uitmaakt of je een DB-killer nodig hebt, of hoeveel geluid jouw motor maakt is dit in Europa dus geregeld.
Door de Db-killer kan je alsnog een mooie Akrapovic, Arrow, SC-project, MIVV, Scorpion, Leovince of een ander uitlaatmerk onder je motor monteren om toch te voldoen aan de hiervoor opgestelde norm voor jouw motor.
Deze merken bieden uitlaatsystemen of slip-on dempers welk het EC of ECE type goedkeuring hebben. Als je besluit om je motor te upgraden met één van deze mooie after-market motoruitlaten, moet je er rekening mee houden dat deze uitlaat en DB-killer ook moet voldoen aan de Europese eisen. Als de uitlaat niet is goedgekeurd, kan je zomaar een bekeuring krijgen of zelfs je kenteken verliezen.
Dus als je een after-market uitlaat koopt, zorg er dan voor dat deze de juiste type goedkeuring heeft. Eens in de zoveel tijd kunnen handhavers je zomaar staande houden voor het controleren van het geluid wat jouw motor produceert in decibellen.
Tijdens deze test langs de weg zullen zij bij het daarvoor opgegeven toerental van de fabrikant de decibel productie van jouw motor controleren. Dit is wat we eerder beschreven. Valt deze binnen de opgestelde norm, dan zullen zei je gezellig uitzwaaien, maar als dit niet het geval is kunnen zij de motor de status WOK geven. Heel af en toe knijpen handhavers ook nog wel eens een oogje dicht als de DB-killer duidelijk gemonteerd zit.
Wat houdt deze WOK melding in? WOK staat voor: Wachten Op Keuren. Dit betekend dat jouw motor bij de RDW gecontroleerd moet worden op de technische staat van de motor. In dit geval wordt de motoruitlaat en de hoeveelheid aan decibellen gecontroleerd door een technisch medewerker van de RDW.
Hij of zij zal controleren of de motor de juiste type goedgekeurde uitlaat heeft en of de hoogte van het geluid binnen de norm valt. Bij een uitlaat waar een DB-killer in hoort te zitten is het dan ook zaak om de originele uitvoering hiervan gemonteerd te hebben. Bij een goedkeuring heft de RDW de WOK-registratie op.
Is een DB-killer verplicht?
Vroeger hadden after-market uitlaten een verwijderbare DB killer. Dit was destijds toegestaan en eigenlijk was er ook vrij weinig handhaving op. In 2016 werden hier beperkingen aan vast gesteld.
Het instituut ECE gaf voor Europa de eis op dat elke uitlaat van een after-market merk niet meer mocht worden voorzien van een verwijderbare DB-killer. Dit houd dus simpel weg in dat jouw DB-killer niet meer eenvoudig te verwijderen is, en mag ook niet meer met een boutje vast zitten.
Voorheen kan je aan de eind kap van een demper een mooie opening vinden waarbij je eenvoudig de DB-killer kon losschroeven. Maar dat is nu dus verleden tijd. Vaak zitten de DB-killers verlast aan de mantel van de uitlaat en is heel slecht te bereiken.
Wat enthousiastelingen nog wel eens doen die toch het risico op een bekeuring willen nemen, is dat de carbon eind kap bij de popnagels wordt los geboord. Wanneer deze eind kap eraf is kun je vaak de laspunten vinden en deze kan je dan wegslijpen.
Wel is het zo dat je de eind kap er dan weer moet vast popnagelen. Dit kan je niet met popnagels van de bouwmarkt, maar moeten echt van de uitlaat leverancier zijn. Dit omdat deze popnagels speciaal zijn ingericht voor hoge temperaturen.
Daarnaast zal je ook niet de eerste zijn die per ongeluk met boren uitschiet en zijn dure carbonnen eind kap in rook op ziet gaan. Uiteraard zijn deze ook weer los te bestellen, maar het is toch zonde van jouw zuur verdiende geld.
Afijn als de DB-killer verwijdert is en de eind kap weer gemonteerd is, kon je natuurlijk vroeger deze weer snel terug monteren wanneer je staande werd gehouden door een handhaver, en dat kan nu niet meer.
Het is namelijk zo dat jouw verslepen DB-killer nu ook niet meer makkelijk terug te monteren is. Dus waarop de handhavers vroeger je nog een waarschuwing gaven, zullen ze je nu eerder bekeuren.
Wat kost het als ik zonder DB-killer rijd?
De bekeuring die je krijgt voor overmatig geluidsoverlast, althans daar valt deze bekeuring onder. Zit voor 2023 op 280,- euro, welke in 2021 nog 400,- euro kostte.
Bijna alles wordt duurder in het land, maar deze bekeuring is opvallend genoeg goedkoper geworden.
Daarnaast ben je er nog niet, want je moet ook nog even bij de RDW op bezoek. Als je bekeurt bent voor het rijden zonder DB-killer, waardoor je de overtreding overmatig geluidsoverlast krijgt moet je ook een afspraak maken bij de RDW.
Houd rekening dat hier altijd forse wachttijden voor staan gezien de drukte bij de RDW.
Wanneer je op het ingeplande moment langs mag komen dan controleren zei de motor op de technische staat en de afgegeven typegoedkeuring. Hierbij kunnen ook zaken gevonden worden waar je in de eerste instantie geen afspraak voor had gemaakt. Dus laat je motor altijd eerst nog even controleren bij de werkplaats.
Uiteraard weten de dames en heren van de RDW heel goed waar je voor komt, en zij zullen kijken of de uitlaat voorzien is van of de originele uitlaat, of de after-market welke moet voldoen aan de eerder omschreven eis.
Hou financieel gezien rekening met een kleine 60,- maar houd er ook rekening mee dat de prijzen jaarlijks variëren. Kortom het rijden zonder DB-killer kan je duur komen te staan, en sommigen nemen de bij behorende risico’s. Wees lief en houd rekening met elkaar.
Meer nieuws
Op zoek naar jouw volgende motor? De 2025 Kawasaki Versys 650 combineert veelzijdigheid, comfort en prestaties, en ...
Ben jij een avontuurlijke Yamaha Ténéré-rijder? Dan mag je de Ténéré Travel Trophy 2025 niet missen!...
Het voorbereiden van je motor voor de winterstalling voorkomt veelvoorkomende problemen door kou en vocht, zoals ro...