Remblokken vervangen
Wanneer moet je je motorremblokken vervangen, en hoe moet je dat doen? Lees verder om dit te weten te komen.
Wanneer moet je je motorremblokken vervangen, en hoe moet je dat doen? Lees verder om dit te weten te komen.
Wanneer remblokken vervangen?
Remblokken vervangen. Remblokken zijn een van de belangrijkste onderdelen van je motorfiets als het gaat om veiligheid. Goede remblokken zorgen ervoor dat je altijd controle hebt, vooral in noodsituaties. Het tijdig vervangen van je remblokken is daarom essentieel voor veilige ritten. Maar hoe weet je precies wanneer het tijd is om je remblokken te vervangen? Hier zijn enkele belangrijke signalen en tips om in de gaten te houden.
Controleer de dikte van de remblokken
Een van de eenvoudigste manieren om te zien of je remblokken aan vervanging toe zijn, is door de dikte te controleren. Nieuwe remblokken beginnen meestal met een dikte van ongeveer 8 mm. Zodra ze slijten tot een dikte van minder dan 2-3 mm, is het tijd om ze te vervangen. Sommige remblokken hebben zelfs een sleuf of groef in het midden. Wanneer deze sleuf nauwelijks meer zichtbaar is, betekent dit dat de slijtage te ver is gevorderd.
Luister naar ongewone geluiden
Een ander teken dat je remblokken versleten zijn, is het horen van een schurend of piepend geluid tijdens het remmen. Dit geluid ontstaat doordat de metalen onderlaag van het remblok tegen de remschijf schuurt, wat niet alleen onveilig is, maar ook je remschijven ernstig kan beschadigen. Als je dit geluid hoort, betekent het dat je remblokken bijna volledig versleten zijn en onmiddellijk vervangen moeten worden.
Verminderde remprestaties
Merk je dat je motor minder goed remt of dat je meer kracht op de remhendel moet zetten om dezelfde remkracht te bereiken? Dit is een duidelijke aanwijzing dat je remblokken hun werk niet meer optimaal doen. De wrijvingslaag van de remblokken is mogelijk te dun geworden, waardoor je remvertraging toeneemt en je langer nodig hebt om te stoppen. Dit kan bijzonder gevaarlijk zijn in onverwachte situaties.
Trillingen of schokken tijdens het remmen
Als je motor begint te trillen of schokken tijdens het remmen, kunnen versleten remblokken (of zelfs beschadigde remschijven) de boosdoeners zijn. Versleten remblokken kunnen ongelijkmatig slijten, wat trillingen kan veroorzaken. In ernstige gevallen kan dit ook duiden op vervormde remschijven, wat het probleem nog groter maakt.
Afhankelijkheid van je rijstijl
Hoe snel je remblokken slijten, hangt ook sterk af van je rijstijl. Sportieve rijders die vaak hard remmen, zullen hun remblokken sneller verslijten dan toerrijders die op een rustiger tempo rijden. Ook rijden in druk stadsverkeer of op bochtige wegen zorgt voor meer slijtage. Houd hier rekening mee bij het plannen van onderhoud en vervanging.
Wanneer je remblokken vervangen?
Hoewel er geen vast tijdschema is voor het vervangen van remblokken, is een goede vuistregel om ze elke 20.000 tot 40.000 kilometer te controleren, afhankelijk van je rijomstandigheden. Maar vergeet niet dat regelmatige inspectie en aandacht voor de tekenen van slijtage je kunnen helpen om vroegtijdige problemen te voorkomen.
Waarom tijdig vervangen belangrijk is
Het uitstellen van het vervangen van versleten remblokken kan leiden tot serieuze problemen. Versleten remblokken kunnen je remschijven beschadigen, wat leidt tot dure reparaties. Daarnaast verhoog je het risico op ongelukken door verminderde remprestaties. Tijdig vervangen is dus niet alleen beter voor je portemonnee, maar vooral ook voor je veiligheid.
Hoe vervang je de remblokken van je motorfiets?
Het vervangen van de remblokken van je motorfiets is een essentiële onderhoudstaak die je rijveiligheid direct beïnvloedt. Hoewel dit proces op het eerste gezicht ingewikkeld kan lijken, kun je het met het juiste gereedschap en een stapsgewijze aanpak zelf doen. Het vervangen van je remblokken zorgt voor optimale remprestaties. Hieronder vind je een uitgebreide gids over hoe je zelf de remblokken van je motor kunt vervangen.
Benodigd gereedschap
Voordat je begint, zorg ervoor dat je al het benodigde gereedschap bij de hand hebt:
- Nieuwe set remblokken (zorg dat deze compatibel zijn met jouw motor)
- Inbussleutel of ringsleutel (voor het losmaken van de remklauw)
- Schroevendraaier (plat en kruiskop)
- Remreiniger (om de remklauw schoon te maken)
- Kopervet (optioneel, om het piepen van de remmen te voorkomen)
- Moment sleutel (voor het nauwkeurig vastdraaien van de schroeven)
- Handdoeken of doekjes (voor het schoonmaken van onderdelen)
Bereid je motor voor
Zet je motor stevig op de middenstandaard of een paddockstand zodat het wiel vrij kan draaien. Zorg ervoor dat je voldoende ruimte hebt om te werken, en draag indien mogelijk handschoenen om olie en remvloeistof van je handen te houden.
Verwijder de remklauw en verwijder de oude remblokken
De remklauw is het onderdeel waarin de remblokken zich bevinden. Afhankelijk van je motor, moet je meestal de remklauw losmaken door de bouten met een inbussleutel of ringsleutel te verwijderen. Zorg ervoor dat je de remklauw voorzichtig losmaakt zonder aan de remleiding te trekken of deze te beschadigen.
Zodra de remklauw los is, kun je de oude remblokken eruit halen. Dit kun je vaak eenvoudig doen door de blokken uit de houder te schuiven. In sommige gevallen moet je een clip of borgpen verwijderen die de remblokken op hun plaats houdt. Gebruik een tang of schroevendraaier om deze los te maken.
Reinig de remklauw en druk de zuigers terug>
Nu de remblokken eruit zijn, is het een goed moment om de remklauw schoon te maken. Gebruik een remreiniger om remstof en vuil te verwijderen. Zorg ervoor dat de remzuigers (de onderdelen die tegen de remblokken drukken) schoon zijn. Als deze erg vuil zijn, kun je een oude tandenborstel gebruiken om ze voorzichtig schoon te schrobben.
Voordat je de nieuwe remblokken plaatst, moet je de zuigers van de remklauw voorzichtig terugdrukken naar hun oorspronkelijke positie, omdat de nieuwe blokken dikker zijn dan de oude. Dit kun je doen met behulp van een platte schroevendraaier of een speciaal remzuigerterugstelgereedschap. Let erop dat je dit langzaam en voorzichtig doet om schade aan de zuigers te voorkomen.
Plaats de nieuwe remblokken en monteer de remklauw
Nu kun je de nieuwe remblokken op dezelfde manier terugplaatsen als de oude. Zorg ervoor dat ze goed vastzitten en gebruik eventueel een beetje kopervet op de achterkant van de blokken om piepen te voorkomen (maar let op dat je dit niet op het wrijvingsoppervlak van de remblokken aanbrengt).
Zodra de nieuwe remblokken op hun plaats zitten, kun je de remklauw weer over de remschijf schuiven en vastzetten met de bouten die je eerder hebt losgemaakt. Gebruik een momentsleutel om de bouten met de juiste spanning vast te draaien, zoals gespecificeerd in het onderhoudsboekje van je motor.
Rijd voorzichtig in>
Nieuwe remblokken moeten altijd worden ingeremd om maximale remprestaties te garanderen. Rijd de eerste 100-200 kilometer voorzichtig en vermijd hard remmen totdat de remblokken goed zijn ingesleten. Dit helpt om de wrijvingsoppervlakken goed op elkaar af te stemmen en verlengt de levensduur van je remmen.
Remblokken vervangen>
Het vervangen van de remblokken van je motorfiets is een relatief eenvoudige taak die je zelf kunt uitvoeren met de juiste kennis en gereedschap. Door regelmatig je remblokken te controleren en tijdig te vervangen, zorg je ervoor dat je veilig blijft rijden en voorkom je schade aan andere remcomponenten, zoals de remschijven. De juiste remblokken kun je uiteraard bij ons bestellen. Ben je niet zeker over het zelf vervangen van de remblokken, dan staan onze monteurs natuurlijk voor je klaar om dit voor je te doen. Je kunt altijd een afspraak maken bij onze werkplaats hiervoor. Misschien wil je meer lezen over motoronderhoud. Druk dan op de onderstaande knop.
Meer nieuws
Op zoek naar jouw volgende motor? De 2025 Kawasaki Versys 650 combineert veelzijdigheid, comfort en prestaties, en ...
Ben jij een avontuurlijke Yamaha Ténéré-rijder? Dan mag je de Ténéré Travel Trophy 2025 niet missen!...
Het voorbereiden van je motor voor de winterstalling voorkomt veelvoorkomende problemen door kou en vocht, zoals ro...