close up van een cf moto CL 700 X sport in een garage

Je motor onderhouden

Slim je motor onderhouden
Alle informatie die je nodig hebt om zelf je motor te onderhouden, winterklaar of seizoensklaar te maken.

Slim je motor onderhouden
Alle informatie die je nodig hebt om zelf je motor te onderhouden, winterklaar of seizoensklaar te maken.

Motor onderhouden

Je motor onderhouden is belangrijk, dat snappen we allemaal. Je welverdiende centen in een motor stoppen is één, maar consequent de aandacht geven die hij verdiend, een tweede. Als je hier verzaakt, dan kunnen de uitgaven al snel oplopen. Maar er zijn verschillende typen onderhoud. Denk aan doorlopende checks, officiële beurten, seizoensklaar maken, winterklaar maken. Dit wordt jouw gids voor alle type motoronderhoud zodat je nooit meer verder hoeft te zoeken.

In dit artikel kom je de onderstaand onderwerpen tegen. Vooral punt nummer 4 wordt nog wel eens onderschat. Plus aan het eind van de rit hebben we de ultieme checklist voor je. Met deze checklist weet je precies wanneer je iets voor het laatst gecheckt hebt. 

  • Je motor seizoen klaar maken
  • Je motor winterklaar maken
  • Motoronderhoud door het seizoen heen
  • Waar moet je op letten bij motorfietsspecialist
  • Onderhoudsbeurten
  • Handige producten

In deze blog alles terugvinden met betrekking tot het onderhoud dat je zelf kunt doen en wat je daar voor nodig hebt. En dat gaat best ver! Je motor onderhouden is als tandenpoetsen. Doe het regelmatig en consistent. Alle tips die we geven, kun je door het jaar door blijven uitvoeren en controleren.

Voor het gemak hebben we het artikel opgedeeld in het winter en zomer klaar maken van je motor. Alle tips die je hier vind zou je door het jaar heen op regelmatige basis moeten controleren. Want bij gebruik verslijt de motor, maar bij stilstand is dit zeker niet minder waar. Sterker nog, sommige onderdelen zijn gemaakt om in beweging te blijven. Ook willen we je mee geven wanneer het handig is om zaken aan een specialist over te laten.

A2 motoren
motor op een brug voor onderhoud

Disclaimer

Disclaimer: in deze blog geven we je advies, maar garanderen daarbij geen correcte uitkomst. Elke motor en eigenaar is anders en daarmee worden handelingen per definitie verschillend uitgevoerd. Deze handelingen voeren wij, bij Motorcity Amsterdam, als professionals en geschoold personeel dagelijks uit. Mocht je twijfelen aan je eigen kennis of kunde, twijfel dan niet om met ons of je lokale vakspecialist in contact te treden. Heb je een vraag? Neem contact op en we zullen je assisteren of je in de juiste richting sturen.

vrouw rijdend op een royal enfield 2023 marsh grey

Je motor seizoensklaar maken

 

 

Zo rond maart beginnen de kriebels weer. De bloemetjes staan klaar om te bloeien en dat betekent 1 ding. Rijden! Er is wat ons betreft niks fijners dan je klaar te maken voor het aankomende seizoen. Maar je motor uit de schuur of onder de hoes vandaan trekken en te kickstarten is als iemand uit z’n remslaap halen en direct in een ijsbad zetten. Niet doen dus. Je motor rustig uit z’n winterslaap laten ontwaken is fijn voor alles en iedereen.

Tenzij er iets geks aan de hand is, kun je met de volgende stappen beginnen aan je welverdiende riding season. Zie je iets wat opvalt of twijfel je. Schroom niet om even contact op te nemen met een vak persoon. Verder, let even op bij het laatste punt over het balhoofd, hier wordt vaak overheen gekeken.

 

Schoonmaken

Loop je motorfiets na haal al het stof en smerigheid van de ketting, kettingbladen en andere belangrijke smeer en draaipunten. Pak een natte doek en haal deze over en langs onderdelen als kabels, het frame en remstukken. Kijk of er niks verborgen zit in de uitlaat. Kleine beestjes kunnen je motorfiets als prettige verblijf hebben gebruikt tijdens de winter. Maak daarbij de velgen en wielen schoon, bekijk het remoppervlak. Over het algemeen krijg je nu een goed idee van de toestand van je motor.

De ketting

Loop de ketting even na en controleer hoe vettig deze is. Na een paar maanden stilstand kun je ervan uitgaan dat de ketting minder vettig is geworden. Zorg dat je voor het smeren de smeermiddel gelijkmatig verdeeld en alles rondom meepakt. Veeg overtollig smeersel af met een doek. Dit voorkomt dat viezigheid zicht hecht.

Een andere punt is de spanning op de ketting. Is ketting te los, raadpleeg dan een vakspecialist. Mocht je genoeg kennis hebben van de motor, raadpleeg het handboekje van de motor. Twijfel je, neem contact op met je specialist. Een te strakke ketting is immers net zo slecht voor een motor als een te losse.

Je herkent een te losse kettingspanning aan een ketting die te laag hangt. Doorgaans mag een ketting een niet meer dan 2 tot 3 cm speling hebben aan de onderkant. Bereken dit van de onderkant van het tandwiel. Daarbij controleer je de busjes. Als deze te veel speling hebben, kan het zijn de zelfs de hele ketting z’n beste tijd heeft gehad.

 

close up van persoon die spanning van een ketting controleert
close up van brembo remmen op een kawasaki motor

Versnellingen en schakelen

Zorg dat je een aantal keer een volle ronde doet langs alle versnellingen Zowel op- als afschakelen. Het is geen verrassing dat dit soepel moet verlopen zonder overmatige moeite. Verloopt dit niet als verwacht, dan kun je net als bij de remmen de kabel aandraaien. Door de spanning te veranderen kun je het schakelen soepeler maken.

De remmen

Niet geheel onbelangrijk, de remmen. De eerste stap die je zet is door te checken of de remklauwen goed aangrijpen. Knijp de remhendel in een kijk hoe ver je komt voordat de rem zich vastgrijpt. Op het moment dat je de remhendel helemaal naar achter trekt (tegen het gas aan) dan moet deze opnieuw aangetrokken worden. Dit kan door de schroef te stellen die aan de kabel vastzit.

Is de aanpassing die je moet doen te groot dan kan het zijn dat je kabel ook aan de zijde van de remklauw moet aandraaien. Vaak duidt dit op verval en raden we aan dit door professionals te laten oplossen.

Uiteraard neem je bij de controle ook de hoeveelheid remvloeistof mee. Je kunt het niveau vaak simpel checken, omdat de houder doorzichtig zijn.

Positie van de wielen

De uitlijning van de wielen controleer je te kijken of de wielen goed vastzitten aan de vorken. Check daarbij of er geen rare bobbels zitten in het wiel. Met een paddock stand kun je makkelijk de wiel van de grond krijgen.

Check daarbij de spaakspanning. Dit doe je door het wiel wederom rond te draaien en in de spaken te knijpen. Met een spaaksleutel zet je eventuele loszittende spaken weer vast. Met een spaak standaard zorg je voor het best resultaat.

De banden

De bandenspanning is om meerdere redenen belangrijk. Veiligheid staat hierbij voorop. Met de verkeerde bandenspanning kan grip aanzienlijk minder zijn en dus onveilig. Daarbij kan het je velgen beschadigen. Door de winter heen kan ervan uitgaan dat er iets van lucht ontsnapt zal zijn. Check dit dus goed.

Tip: op de zijkant van de band staat wat de minimale en maximale spanning van de voor- en achterband moet zijn. Als vuistregel kun je uitgaan van 2,9 bar voor en 2,5 bar achter.

Tot slot, loop de band na. Door de droge lucht en temperatuurverschillen tijdens de winter kan de band uitgedroogd zijn. Dit uit zich door barsten in het rubber. Bekijk de foto hieronder, zo herken je het.

close up van een band die verschijnselen van uitdroging vertoond. Oppervlakte van het rubber is gebarsten
close up van stuurpen / blahoofd van yamah mt 09 sp

Tot slot, het balhoofd

Dit is met name belangrijk omdat er van de buitenkant niet direct iets te zien valt op het moment dat er iets niet deugt. Zorg dat je het stuur alle kanten op manoeuvreert. Geen gekkigheden? Check dan als laatste of al dan niet iets los zit in het T-stuk. Dit doe je door het voorwiel 10 cm van de grond te halen. Dan kun je voorzichtig het stuur bewegen van links naar rechts.

Voel je ongelijkheid in de beweging dan kan dat betekenen dat er iets in het balhoofdmechanisme fout zit.  Je kunt dit verder onderzoeken door de remmen in te houden en de voorvork zacht in te laten veren. Zit er speling of beweging in het balhoofd stel/draai dit dan onmiddellijk aan. Let wel op, dat het afstellen van een stuurinrichting specialistisch werk is, dus bij twijfel laat je het door één van onze professionals uitvoeren.

Je motor winterklaar maken

Voordat de hete dagen al veel te ver weg lijken en de regenachtige dagen langzaam omslaan in gure dagen met spontane hagelbuien, wil je voorbereid zijn op de winter. En je motorische maatje wil dat al helemaal.

Maar ondanks kennis van de basics, zien we nog menig motorrijder die zelf de simpelste zaken in de (gure) wind slaat. Of motorrijders die helemaal doorslaan. Maar wat is nu juist. Zeker tip 4 is voor velen iets wat verwarring zaait.

Bewaar deze gids. Waarom? Omdat er niet alleen instaat wat je moet om je motor goed de winter door te krijgen. Zodra de lente weer aanbreekt geven we je ook een stap-voor-stap-plan om je motor weer fris de schuur uit te rijden.

Kou en je motor

Over het algemeen wordt het niet aangeraden om motor te rijden onder de 0 graden.

ijskristallen vormen zich rondom het vriespunt en motoren zijn vaak vatbaarder voor dit soort veranderingen aangezien het kleinere voertuigen zijn dan auto's en vrachtwagens en je luchtfiltertraject daarom een stuk korter is. Mocht je onverhoopt toch de weg op moeten, zorg dan in ieder geval voor het juiste materiaal.

Wat moet je dan wel doen? We hebben onder een lijst samengesteld die voor alle type motoren geldt. En, allemaal stappen die je zelf kunt doorlopen.

1. Start je motor elke paar weken

Naast dat motoren op hun best zijn wanneer ze 'aan' staan, zijn er meerdere voordelen.

Condensatie in de lucht kan zich een weg banen diep in de uitlaat en zorgt daarmee dat deze van binnenuit begint te rotten.

Een motor die draait zorgt ervoor dat alle componenten en afdichtingen gesmeerd blijven en de carburateur niet verstopt. En het laadt de batterij op.

Een goede warm up elke week is dus altijd een goed idee. Laat 'm zeker 15 minuten draaien.

Voor de fanaat: is jouw liefde voor je motor onvoorwaardelijk, doe dan dit:

  • Zorg dat de batterij is opgeladen (zie ook punt x)
  • Gebruik een elektrische verwarming en zet deze naast het motorblok
  • Start de motor na 5 tot 10 minuten

Dit zorgt ervoor dat de olie verwarmd en zal de motor veel makkelijker starten.

2. Haal 'm van de grond

Onder een hoes buiten of in de garage, een motor die maanden stilstaat heeft behoefte aan de juiste stalling. Een veelbesproken fenomeen is 'flat spots' in de banden. De meningen zijn verdeeld. Wij zien zelden banden die banden die dusdanig misvormt zijn dat het de rijervaring negatief beïnvloedt. Bij Motorcity zouden we ons eerder zorgen maken dat het rubber ietwat uitdroogt.

Bij Motorcity Amsterdam maken we het niet moeilijker dan het is. Als je motor je wat waard is, dan zorg je er goed voor. Flat spots of niet, het juist stallen doen we bij ons als volgt:

  1. Leg iets onder de motor. Denk aan karton of een kleed. Dit zorgt ervoor dat vocht op afstand blijft
  2. Draai de wielen elke 2 weken door. Hierdoor houdt je het rubber soepel en is de kans groot dat de motor een ander drukpunt op de banden vindt.
  3. Houdt 'm schoon. In de winter vinden kleine beestje het heerlijk om je motor als overwinter-plekje te gebruiken.

Voor de fanaat: Paddockstands en een inrijwielklemmen zijn alom verkrijgbaar. Hiermee staat je motor rechtop en stevig.

Daarbij is het in de winter heerlijk om pantoffels te dragen. En die zijn er ook voor je motorbanden.

Net als een paddock stand zijn bandenhoezen prima te verkrijgen. Vind je dit overbodig? Bedenk dan wel dat je motor minsten een paar maanden stilstaat.

prodcutfoto van optimate batteryoplader

3. De batterij

 

De batterij is net als de motor iets wat graag aanstaat. Door het te gebruiken, gaat deze het langst mee.

En ze hebben een hekel aan kou. Maar hoe moet dat als je motor voor een paar maanden de winterstalling ingaat?

Er zijn twee oplossingen:

  1. Batterij in z'n totaliteit uit de motor nemen
  2. Een trickle charger oftewel een druppellader

Onze voorkeur ligt bij de druppelader. Het maakt de winterstalling een stuk makkelijker als je al deze punt in dit artikel aanhoudt. Een druppelader zorgt namelijk dat de batterij continue - druppelmatig - wordt opgeladen. Op momenten dat je de motor wilt starten voor de wekelijkse start, hoef je alleen maar je sleutel om te draaien en op start te drukken.

Het lage voltage van een druppellader is ontworpen om de levensduur van de batterij te verbeteren en overladen te voorkomen. Koop geen lader van een onbekend merk, maar ga juist voor de zoals: C-TEK of OPTIMATE. De druppelladers van deze merken zorgen zowel een oplaad als een ontlaad proces.

Wat wil dat zeggen? Doordat er geen activiteit in de accu is, zorgen deze laders er voor dat er een sinusvormige balans ontstaat tussen het opladen van de accu en ontladen. Eigenlijk doet de motor dit ook tijdens het rijden. De verbruikers trekken de accu leeg en het laadsysteem vult dit weer aan. Dus door deze methode gaat jouw accu het langste mee. Je wilt toch niet dat jouw dure accu al na winter stuk is toch?

4. Volle tank of niet?

Door de jaren heen is er veel onderzoek gedaan. Waar er vroeger nog wel eens motorexperts waren die zeiden dat het beter was om je tank volledig te laten leeglopen is er inmiddels een aanpak die aantasting van de tank voorkomt en tegelijkertijd onderhoudt en daarmee alom geaccepteerd is. Deze aanpak gaat gepaard met het regelmatig starten van je motor.

Zorg dat je tank vult tot zo'n 90% en een brandstof stabilizer toevoegt zoals Putoline, Tunap of Forté. Is je tank bijna leeg? Vul 'm dan eerst met een fuel stabilizer en doe daarna de brandstof erbij.

close up van royal enfield tank rood
productfoto van motor oliefilter

5. Vloeistoffen

Zorg dat de belangrijkste onderdelen ingevet, gesmeerd en bijgevuld zijn. Hieronder vind je een checklist die je elke winter kan doorlopen om je motor de TLC te geven die het verdiend. Weet je niet precies wat er behandeld moet worden, bekijk je gebruikershandleiding. Geen zin in? Geen probleem, hieronder een overzicht

Olie en oliefilter
Voor of na de winter je olie verversen? Afhankelijk van wanneer dit voor het laatste gedaan is, hoor je dit voor de winter te doen. Door de vele ontbrandingsprocessen ontstaan chemische reacties die de motor kunnen aantasten. Denk bijvoorbeeld aan zuren die ontstaan.

Na het motorseizoen zijn de vele toevoegingen (dopes of additieven) in kracht verminderd of uitgecapsuleerd. Dit houdt in dat ze een aantal van hun belangrijke functies niet meer kunnen uitvoeren. Noem het een cola waar geen prik meer op zit. Zet jij jouw motor een paar maanden weg met olie die niet meer is staat is te doen waar het voor ontwikkeld is? Ik dacht het niet.

Wij kijken bij Motorcity naar de "fabrieksintervallen". De fabrikant koppelt een maximale termijn in maanden en een maximale kilometerstand aan jouw specifieke merk, type en model. Heb jij niet veel gereden dan is alsnog zaak om in de meeste gevallen binnen de 12 maanden een jaarbeurt of een tussentijdse beurt uit te voeren. Uiteraard combineer je het verversen van de olie in combinatie met het oliefilter.

Kijk ook goed naar de viscositeit die de fabrikant hanteert voor jouw specifieke motor. Veel gebruikte dikteS zijn 5W40, 10W40, 10W50, 15W50 en 10W60. Daarnaast is er nog een diversiteit aan half/semi synthetische olie en vol-synthetische olie. Best ingewikkeld als je hier niet elke dag mee werkt. Maar onze onderdelen specialisten kunnen in een handomdraai voor jou uitzoeken welke olie jij nodig hebt.

Motor vloeistof

Smeermiddel
Wat moet ik insmeren? Ongeveer alles wat beweegt heeft smeermiddel nodig. Van kettingen tot aan scharnieren, kabeltjes en voetsteuntjes. Eigenlijk alles van de buitenkant verantwoordelijk is voor beweging (ketting), scharniert (voetsteuntjes) draait (wielkern/naaf).

Fuel Stabilizer
Eerder in het artikel beschreven we hoe om te gaan met je tank gedurende de winterperiode. Fuel stabilizer beschermt je tank tegen corrosie. Dit middel is ontwikkeld om benzine in goede staat in je tank te laten zitten voor een langere periode.

Antivries
Winter en antivries. Kinkt logisch. Maar het gevaar zit 'm erin dat men klakkeloos het restje auto-antivries ook gebruikt voor de motor. Alhoewel een grote deel van de ingrediënten overeenkomen, kun je ze niet een op een vergelijken. Ook antivriesmiddelen per categorie onderling niet.

close up van iemand die remvloeistof van een motor bijvult

Schakel-, rem- en koppelvloeistoffen
Verse vloeistof voor deze belangrijke onderdelen van je motor beschermd je interne systemen en mechanismen. Het zorgt er tevens voor dat vocht zo min mogelijk toetreding krijgt. Wist jij dat het gemiddelde kookpunt van een remvloeistof tot wel 350 graden celcius kan worden? Maar dit kan ook snel afnemen wanneer dit benoemde vocht zijn toetreding krijgt. 1% vocht in een remsysteem, zorgt voor een direct kookpunt verlaging van 25 graden celcius.

Vervang jij jouw remvloeistof dus niet op tijd kan het na 2 jaar zomaar zijn dat je 50% rem rendement verliest. En dat is wel gevaarlijk vind je niet? Wanneer dit gebeurt krijgt Vapor Lock de kans te ontstaan. Dit zorgt er voor er lucht in jouw remsysteem treed nadat dit aan de kook is geslagen. Dit zorgt weer voor een zachte rem druk en is dus heel gevaarlijk.

Wax
Naast een mooie shine, waar je in de winter niet zoveel aan hebt, heeft wax een belangrijke functie. Het vettige smeersel houdt vocht op afstand.

WD-40

Een wondermiddel tegen roest en corrosie. Smeer ijzeren of stalen oppervlaktes in met deze siliconenspray en vocht blijft op afstand. Geen vocht betekent een veel kleinere kans op roest plekken. 

Bandendruk
Check altijd de bandendruk. Ondanks de gemiddelden die je terugvindt op het internet -  2,5 bar voor en 2,8 bar achter, is het aan te raden de volgende website te bezoeken: https://gb.mynetmoto.com. Je kut hier op bandentype of motormerk en model zoek. Vul de gegevens in en je krijgt precies te zien hoeveel bar elke band nodig heeft.

foto waar motorrijder wd40 op zn motor toepast
foto van bmw die half onder een beschermhoes valt

6. Vocht

Vocht, ook een vloeistof, maar een die je niet graag in en op je motor hebt. Zeker als je geen mogelijkheid hebt om binnen te stallen, is het belangrijk om hier goed over na te denken. Zorg voor een goede hoes die aan de volgende eisen voldoet:

  • Ventilerend
  • 10cm van de grond
  • Om de paar weken de hoes even eraf

Tot slot, beveiliging. Hoewel onderhoud niet altijd even leuk is, blijft het belangrijk. En zorg er tegelijkertijd ook voor dat je motor goed beveiligd is, anders valt er niks meer te onderhouden. Zorg voor voldoende beveiligingsopties. Motoren die langere tijd buiten staan zijn makkelijk doelwit voor dieven. Zorg voor sloten die voldoen aan de keurmerk. Sluit je garage goed af en verzeker 'm goed. Check voor de zekerheid bij je specialist of verzekering welke motorsloten volstaan.

Motoronderhoud door het jaar heen

De checks die je geregeld kan doen door het seizoen heen komt met een welbekend ezelbruggetje, BRA(A)VOK. In het Engels ook wel bekend als T-Clocs. Je hebt over alles in dit artikel al iets gelezen, maar geven je hieronder een overzicht van alle zaken die je geregeld kan controleren.

B = Banden
R = Remmen
A = Accu (en Aandrijving)
V = Verlichting
O = Olie
K = Koeling

close up van iemand die bandendruk meet van motorfiets

Banden

Bij de banden let je op een paar zaken. De eerste is het profiel. Is het versleten, dan is het tijd voor een nieuwe band. Is het profiel in orde. Meet de diepte. Wij willen niet verder gaan 3mm, alhoewel de wet 1mm voorschrijft.

Wat betreft bandenspanning; houd de richtlijn aan van de fabrikant. Je kunt ons altijd contacten als je er niet uit komt. Is de bandenspanning zachter dan zou moeten, controleer op lekkage of het ventiel. Zit er steentjes vast in de profielen, verwijder ze dan. Verder controleer je op droogte van de band. Dit herken je door (haar)scheurtjes in het rubber.

Remmen

In het kort wil je rekening houden met de volgende zaken; er moet genoeg spanning op de rammen zitten. Het helemaal inknijpen van de rem is niet goed. Dit betekent dat de spanning moet worden bijgesteld. Daarbij wil je controleren of de remklauwen goed aangrijpen. De remvloeistof moet op niveau zijn. Vul deze voordat de motor heet wordt. Gaat de vloeistof er te snel doorheen, dan kan dit duiden op slijtage.

Aandrijving

Smeer de ketting geregeld in. Goed invetten en 15 minuten laten staan. Daarna een schone doek erover heen om het overtollige vet weg te halen.

Een ander punt is kettingspanning. Raadpleeg een professional als de ketting te los zit. Als u bekend bent met de motor, raadpleeg dan de handleiding van de motor. Een te strakke ketting beschadigt de motor net zo erg als een te losse ketting.

Als de van de ketting te veel doorhangt is, weet je of de kettingspanning te los is. Over het algemeen mag de vrije slag aan de onderkant van de ketting niet meer dan 2-3 cm bedragen. Daarbij controleer je ook de busjes. Als deze te veel speling hebben, kan het zijn de zelfs de hele ketting z’n beste tijd heeft gehad.

Close up van reservoir waar remvloeistof van een motor ingaat
Nieuwe kawasaki Sovereign red actiefoto van motorrijder en passagier die plat door de bocht rijden

Accu

Kijk of de accu goed contact maakt, of deze volledig is opgeladen en of je geen roestplekjes ziet. Zeker na een winterstalling kan hier nog wel eens corrosie ontstaan, waarbij de motor langere tijd onder een hoes heeft gestaan.

Verlichting

Zichtbaarheid en aangeven wat je doet in het verkeer is van groots belang. Je bent immers niet alleen op de weg. Controleer alle lichten, ook de lichten die je zelden inschakelt.

Olie

Voor velen bekend terrein, maar als je dit een eerste keer doet, raden we aan je handleiding erbij te nemen. Olie voor de motor is als water voor een mens. We kunnen niet zonder. Let bij het peilen op of het op een warme of koude motor moet gebeuren en dat de fiets rechtop staat.

Koelvloeistof

 

Net als bij remolie en motorolie moet er voldoende koelvloeistof in het reservoir van je motor zitten. Meestal staan er strepen op het tankje om het minimum en maximumniveau aan te geven. Dankzij een pompje wordt de koelvloeistof vanuit het reservoir via de radiator en via leidingen naar het motorblok gepompt. Koelvloeistof heeft de eigenschap om veel warmte te absorberen.

Om op de juiste manier deze vloeistof te vervangen, verwijzen we te allen tijde naar je motorhandleiding. Zorg dat je dit altijd doet als de motor koud is (dus niet net gereden heeft). Bij ernstige vervuiling moet de koeling doorgespoeld worden. Dit kun je zelf doen. Maar we raden echter aan om hier even contact voor op te nemen bij een vakspecialist.

Verder...

Check bij elke rit voordat je vertrekt of het brandstof op peil is. En controleer of er geen lampjes branden op je dashboard.
Let wel: sommige lampjes, zoals de ABS-indicator, mocht je die hebben, gaat uit na het rustig wegrijden met de motor. Blijven ze branden, raadpleeg je handboek of je specialist.

Start je motor slecht, dan kan dit met de bougies te maken hebben. Deze zijn zo te vervangen. Laat tevens een specialist kijken naar de technischere zaken zoals versnellingbak-olie, koppelingsstukken etc.

close up van vervangen koelvloeistof van motorfiets
close up van moersleutels van voor een motorfiets

Motoronderhoud door een vakspecialist

Voor bepaalde typen onderhoud moet je echter naar een vakspecialist. De welbekende kat in de zak kun je ook bij onderhoudsbeurten tegenkomen. Dit kan je vaste dealer zijn of een motorgarage in de beurt. Welke keuze je ook maakt, zorg er in ieder voor geval dat je goed onderzoek doet naar de betreffende zaak. Je kunt naar de volgende zaken onderzoek doen:

  • Is de zaak Bovag-geregistreerd?
  • Zijn er andere keurmerken?
  • Vraag of mensen de motorzaak kennen
  • Lees reviews online
  • Kijk met welke specifieke merken ze werken
  • Bel op en vraag of ze geschoold personeel hebben

APK

De welbekende APK die je kent van de beurt voor je auto hoeft niet bij je motor. De Europese unie heeft eerder wel geopperd dat ook motorfietsen op Europees niveau APK’s moeten ondergaan. In België is dit al zover. Sinds 1 januari 2022 is daar een APK voor de motorfiets verplicht. Waarom Nederland onthouden is van deze regelgeving is niet in z’n geheel duidelijk.

Zo zijn er wel standaard controle-momenten die je bij het onderhoud van de motor aanhoudt. Zoals bijvoorbeeld een 1000km-beurt. Hieronder hebben we alle momenten in overzicht gezet.

rode sticker met APK
onderhoudsbeurt

Welke beurt doe je wanneer?

1000 Kilometer beurt

Waarom zou ik een nieuwe motor bij 1000 kilometer al moeten laten checken? Nieuwe motoren worden voor (massa)productie uitvoerig getest maar de motor waar jij op rijdt heeft al die tests nog niet doorstaan. Zo krijgen nieuwe motoren vaak te maken met kleine verontreinigingen die plaatsvinden op het moment dat je deel gaat nemen aan het verkeer.

De eerste olie die in de motor wordt gedaan is over het algemeen wat dunner en zorgt voor een eerste reiniging binnen in het blok. Eventueel productie-residu of stukjes metaal komen in de olie en daarmee het filter terecht. Deze worden tijdens zo’n beurt dan ook vervangen.

Daarom geldt voor een nieuwe motor dat er altijd een eerste check plaatsvindt bij verstrijken van 1000 kilometer op de teller.

Kleine onderhoudsbeurt

Wanneer moet mijn motorfiets een onderhoudsbeurt hebben? Er wordt aangeraden een kleine onderhoudsbeurt te houden om de 6.000 kilometer of elk jaar, afhankelijk van welke factor het eerst wordt overschreden. Een grote onderhoudsbeurt wordt meestal om de 24.000 kilometer gedaan of om de twee jaar.

  • Elke 6000 km of elk jaar
  • Elke 24000km of elke 2 jaar

Voor klein onderhoud kun je terecht bij je lokale vakspecialist. Je maakt vooraf een afspraak en plant een afspraak. Klein onderhoud aan je motor is noodzakelijk na elk onderhoudsinterval dat de fabrikant van jouw motor voorschrijft, óf elk jaar. Tijdens een kleine onderhoudsbeurt vervangen we de olie en de oliefilter, checken de motor op 61 punten en smeren de draai- en smeerpunten.

Verder wordt de ketting bekeken als dat nodig is en peilt men de niveaus van koel- en remvloeistof. Ook inspecteert men de remmen en wordt je bij elkaar gerenommeerde specialist op op de hoogte gehouden als er iets gerepareerd of vervangen moet worden, of als dat eraan zit te komen.

Ook klein onderhoud moet met zorg gebeuren, volgens de richtlijnen van de fabrikant. Monteurs moeten geschoold zijn en werken volgens die richtlijnen, zodat het mogelijk is om met preventief onderhoud de kosten zo laag mogelijk te houden

proefrit tweedehands motor
motor op een brug voor onderhoud

Groot onderhoud

Service is vereist bij elk door de fabrikant opgegeven onderhoudsinterval of rond de 24000 kilometer. Ook bijvoorbeeld als er lange tijd niet of heel weinig op de motor is gereden. Grootschalig onderhoud kan worden uitgevoerd met en zonder de klepspeling te controleren.

Bij groot onderhoud worden de olie en oliefilters vervangen, inspecteren we 61 punten op de motor en smeert men alle draai- en smeerpunten. Indien nodig stellen we ook de ketting af, verversen de koelvloeistof en remvloeistof etc. Mogelijk moet we ook de kleppen aanpassen. Het wordt met grote zorg vervaardigd om de door de fabrikant gespecificeerde klepspeling te bereiken.

Uiteraard controleert men ook d remmen en laten ze weten of ze aan vervanging of reparatie toe zijn of als dat dreigt te gebeuren.

Groot onderhoud dient zorgvuldig te worden uitgevoerd volgens de richtlijnen van de motorfabrikant. Onze monteurs zijn opgeleid en werken strikt volgens de fabrieksrichtlijnen. Dit, samen met preventief onderhoud, houdt de kosten zo laag mogelijk.

Producten voor motoronderhoud

Producten:
  • Paddock stand
  • Inrijwielklem
  • Motorhoes
  • Bandenhoes
  • WD40
  • Optimate Oplader

Veelgestelde vragen over motor onderhoud

Heb je een duidelijk overzicht voor me van wanneer ik alles precies moet checken?

  • BANDEN: Banden gaan gemiddeld tussen de 5.000/15.000km mee en mogen niet ouder zijn dan 10 jaar. Controleer je band 2 tot 4 wekelijks op de bandenspanning, droogte scheuren en scherpe items in de band. Ook is het zaak om cupping van je band te blijven monitoren, want dit zijn vaak de eerste tekenen van een versleten band en rijd niet fijn. Doordat dit effect er vaak stilletjes insluipt hebben de meeste motorrijders dit vaak niet door, dus als je dit regelmatig controleert houdt je dit beter onder controle.

  • Remmen: Remschijven gaan gemiddeld 20.000 tot 40.000km mee en remblokken gemiddeld 15.000km. Vaak kan er bij de remschijven een rand ontstaan t.h.v. de remvlakken van de remblokken. Wanneer je de remschijf tussen wijsvinger en duim pakt en je voelt rustig van de buitenkant naar de binnenkant van het remvlak kan je goed voelen of er een rand begint te ontstaan. Voel je niks kan je vrolijk verder rijden, maar voel je een wat diepere rand ontstaan van ongeveer 1 tot 1,5 mm dan is het raadzaam deze met een micrometer zelf of door een specialist op te laten meten. Een remschijf heeft een minimale slijtage maat welke vaak in gevreesd staat op de remschijf. Houd je aan deze minimale maat, zodat de rem niet kan gaan krom trekken of gaan aanlopen. Bij remblokken is het raadzaam deze te vervangen wanneer er +/- 2 mm remvoering of materiaal op zit. Dit kan je vaak makkelijk controleren door even met een zaklamp of het lampje van je telefoon langs de remschijf te schijnen en de dikte in te schatten. Twijfel je? Haal dan de remklauw of remtang van de motor af om deze op te meten. Wacht niet te lang met het vervangen van jouw remblokken, want vaak zitten er wat er vuil kanalen gegrafeerd in het remblokje. Wacht je te lang dan zorg je ervoor dat deze kanalen vollopen of dusver wegslijten dat één van de belangrijkste functies wegslijten. Dat wil je uiteraard voorkomen.

  • Accu's: Een accu gaat gemiddeld 3 tot 5 jaar mee mits netjes aan de lader vanaf 1 tot 2 weken niet rijden, anders kan die bij niet of weinig gebruik na 6 maanden al kapot zijn
  • Verlichting:
    • Een conventionele lamp gaat zo’n 3000 uur mee, maar motorfiets trillen en bewegen veel meer, waardoor het wolfraam véél eerder kapot kan gaan. Je doet er helaas vrij weinig aan.
    • Een ledlamp zou makkelijk 30.000 uur mee moeten gaan, maar ook net als bij de conventionele lamp trilt de motor meer dan een hanglamp waardoor deze mogelijk een stuk minder lang mee gaat. Ook staat een motor geregeld buiten en weersinvloeden zullen ook invloed hebben op een mogelijk kortere levensduur.

  • Olie: Voor olie geeft een Fabrikant van een motormerk een interval af waarin de olie ververst moeten worden. Gemiddeld bij de moderne motoren moet de olie tussen de 10/12.000 kilometer ververst worden en/of niet langer dan 12 maanden. Dus zeker in de garantie periode moet een motoreigenaar elkaar jaar of bij de opgegeven fabrieksinterval terug voor onderhoud. Houd je hier ook aan als de motor uit de garantie is, want de additieven, dopes en esters in de olie kunnen maar in bepaalde mate vuil, vocht en koppelingsdelen capsuleren. Wacht je dus te lang met het verversen van de olie kan dit heel schadelijk zijn voor het blok en mogelijk falen tot gevolg geven. Je olie peil je na gelang de kilometers die je rijd.

    Dus rij jij woonwerk elke maand 1000km dan peil je jouw olie elke maand. Ben je een hobbyrijder, dan kan je dit beperken tot 1 x in de 2/3 maanden. Het belangrijkste is dat je jouw motor leert kennen en elke motor zal iets olie verbruiken, dus wacht niet te lang met het controleren hiervan. Liever iets te veel controleren dan te weinig. Zorg ook dat jij jouw motor afvult met de juiste opgegeven oliedikte en codering van de kwaliteit. De viscositeit van een olie is belangrijk, maar ook of de motor afgevuld moet worden met een: plantaardige olie, singlegrade olie, multigrade olie, semi of halfsynthetische olie of een volledige kunstmatige olie, de volsyntheet. Zo zie je, een fout is zo gemaakt als je dit niet weet.

  • Koelvloeistof: Koelvloeistof heeft per Fabrikant een opgegeven onderhoudsinterval, daarnaast kan je de levensduur meten met een glycol meter. Deze meet of de koelvloeistof nog in staat is te doen waar deze voor gemaakt is, koelen! Bij jouw motor controleer je elke maand even het niveau. Let op, in tegenstelling tot auto’s peil je een motor op het overloopreservoir wanneer deze koud is en peil deze dan aan de MIN. Wanneer de motor opwarmt zal het niveau in het overloopreservoir oplopen richting de max of ergens daar tussenin. Vul je verkeerd, dus bijvoorbeeld aan de MAX, dan kan het zo zijn dat koelvloeistof bij het opwarmen van de motor de koelvloeistof er via het overloopkanaal uitgooit. Dit kan over je blok, kuipwerk of banden heen lopen en dat wil je uiteraard voorkomen.

  • Cardanaandrijving: Bij een cardan aandrijving, geld het zelfde als de motorolie. Deze heeft een bepaalde viscositeit en codering qua kwaliteit. Deze moet tevens ook ververst worden bij de opgegeven fabrieksinterval. Dus het kan zomaar zijn dat deze elk jaar of elke 2 jaar ververst moet worden of bij 10/12.000

Wanneer doe ik een grote beurt en wat kost een grote beurt?

Grote doe je elke 2 jaar of elke 24000 kilometer die je met de motor gereden hebt. De kosten voor een grote beurt, mits er geen grote afwijkingen gevonden worden, tussen € 350,- en € 450,-

Wanneer doe ik een kleine beurt en wat kost een kleine beurt?

Grote doe je elke 1 jaar of elke 6000 kilometer die je met de motor gereden hebt. De kosten voor een grote beurt, mits er geen grote afwijkingen gevonden worden, tussen € 100,- en € 200,-.

 

 

stipt polish producten

Onderhoud aan je motor

Met de stappen om je motor te onderhouden ga je gedegen te werk. Welke tijd van het jaar het ook is, je motor kan altijd liefde gebruiken. Heb je een in Noord-Holland specialist nodig voor je motoronderhoud? Bij Motorcity Amsterdam hebben een groot team van vakmensen die geschoold zijn en ruime ervaring hebben voor elk merk en type motor.

Wil je je onderhoud aan Motorcity Amsterdam uitbesteden, maak dan hier een afspraak.

Of je nu voor een grote beurt komt of voor een kleine beurt, voor schadeherstel of een schadetaxatie, bij Motorcity Amsterdam ben je aan het juiste adres. Een moderne werkplaats waar ruimte en kennis aanwezig is voor elk merk. Maak een afspraak, of rijd eens langs en bezoek ons compleet vernieuwde experience center.

 

Beurt inplannen