suzuki v strom 800 de lifestyle

Rijtest: de Suzuki V-Strom 800DE

Verrassend avontuurlijk!
De gloednieuwe Suzuki V-Strom 800DE, klaar voor een avontuurlijke testrit. De markt heeft lang naar de nieuwe 776cc motor uitgekeken. En met de nieuwe G-Modus-technologie vroegen we ons af of de nieuwe V-Strom echt iets nieuws kan bieden. Suzuki beloofde krachtige prestaties en ultiem rijplezier, dus ik was benieuwd of hij zijn beloftes kon waarmaken.

Verrassend avontuurlijk!
De gloednieuwe Suzuki V-Strom 800DE, klaar voor een avontuurlijke testrit. De markt heeft lang naar de nieuwe 776cc motor uitgekeken. En met de nieuwe G-Modus-technologie vroegen we ons af of de nieuwe V-Strom echt iets nieuws kan bieden. Suzuki beloofde krachtige prestaties en ultiem rijplezier, dus ik was benieuwd of hij zijn beloftes kon waarmaken.

Suzuki V-Strom 800DE 2023

Afgelopen week namen wij bij Motorcity eens ruim de tijd om het nieuwe aanbod van Suzuki voor 2023 te testen. We hadden een halve dag voor de gloednieuwe (en strak ontworpen) Suzuki V-Strom 800DE ingepland. Dit werd uiteindelijk een hele dag… en dat zegt onzes inziens genoeg.

Eerste impressie

Het eerste wat opviel was het moderne ontwerp van de motor. Hij had opvallende kleuren en een ergonomische rechtop-zithouding. Het 5-inch TFT-display gaf me alle informatie die ik nodig had, inclusief pop-upwaarschuwingen. De tank komt met een inhoud van een forse 20 liter, wat betekende dat ik me geen zorgen hoefde te maken over het tanken tijdens mijn avontuur.

Aan het uiterlijk vallen aantal zaken op. Er is namelijk gekozen voor de boven elkaar geplaatste LED-koplampen. Deze samenstelling van lampen kende we natuurlijk al van de GSX S1000, S950 en de GSX-8S. Wat ons betreft een goed keuze. Het geeft de neus een moderne en stoerder uiterlijk. En laten we de LED-koplampen niet vergeten, die niet alleen zorgden voor optimaal zicht, maar de motor ook een bijzondere flair gaven.

suzuki v strom 800DE lifestyle
suzuki v-strom 800DE actiefoto

Prestaties

Maar genoeg over het uiterlijk, laten we het hebben over de prestaties. De compacte bouw van de nieuwe 776 cc paralleltwin met 270° krukas zorgde voor een ideale gewichtsverdeling en een optimale framegeometrie. Of ik nu over het zand reed of langeafstandsritten maakte, de motor voelde stabiel en responsief aan.

De motor was uitgerust met een up & down Quickshifter, die wat ons betreft megasoepel schakelt. Met een simpele tik kon ik soepel en snel schakelen zonder mijn koppelingshendel te gebruiken. Het Suzuki Easy Start System maakte het starten van de motor ook een fluitje van een cent. Geen gedoe meer met startproblemen, gewoon één druk op de knop en ik was klaar om te gaan.

 

Veiligheid en controle

Maar het draait niet alleen om vermogen en prestaties, het draait ook om controle en veiligheid. Gelukkig had de V-Strom 800DE me gedekt met het Suzuki Traction Control System (STCS) inclusief de G-modus (Gravel). Dit systeem voorkwam dat het achterwiel doorslipte en gaf me meer vertrouwen, vooral tijdens het rijden door het zand. En met vier modi kon ik de interventiesnelheid van het systeem aanpassen aan mijn rijstijl.

Het rijwielgedeelte van de motor was ontworpen met wendbaarheid en controle in gedachten. Het robuuste stalen frame, de lichtgewicht aluminium achterbrug en de instelbare vering zorgden ervoor dat de motor zich thuisvoelde in verschillende rijomstandigheden. Of ik nu op de snelweg reed of off-road avonturen beleefde, de V-Strom 800DE gaf me het vertrouwen om de controle te behouden.

En laten we de remmen niet vergeten. De krachtige reminstallatie met ABS zorgde voor stabiel remgedrag, zelfs in noodsituaties. Met twee remmen voor en een rem achter had ik genoeg remkracht om veilig tot stilstand te komen. En met de Rear ABS Cancel mode zou ik het ABS op het achterwiel kunnen uitschakelen voor meer controle op gravel en andere onverharde oppervlakken.

blauw suzuki v strom 800DE lifestyle
Suzuki V Strom 800DE display productfoto

5 INCH TFT

Het hoogtepunt van de motor was het 5-inch kleuren TFT-display. Het 5-inch kleuren TFT-display van de motor bood een ongeëvenaarde visuele ervaring. Met levendige kleuren en scherpe details gaf het display niet alleen essentiële rijinformatie weer, maar het voegde ook een vleugje moderniteit en stijl toe aan het dashboard van de motor.

Dankzij de geavanceerde technologie van het display was het gemakkelijk afleesbaar, zelfs onder verschillende lichtomstandigheden. Of je nu overdag onder een stralende zon reed of 's nachts op een donkere weg, het display paste automatisch de helderheid aan om ervoor te zorgen dat alle gegevens duidelijk zichtbaar waren.

Bovendien bood het 5-inch TFT-display een scala aan aanpassingsmogelijkheden. Je kon kiezen uit verschillende weergavestijlen en kleurenschema's om het display aan te passen aan jouw persoonlijke voorkeuren. Of je nu de voorkeur gaf aan een minimalistische weergave met alleen de basisinformatie of een meer gedetailleerde weergave met grafieken en statistieken, het display kon worden aangepast aan jouw wensen.

Het display diende niet alleen als informatiecentrum, maar het was ook interactief. Met behulp van intuïtieve bedieningsknoppen kon je door de verschillende menu's en instellingen navigeren. Of je nu de tripinformatie wilde resetten, de verlichting aan wilde passen of de instellingen van het ABS-systeem wilde wijzigen, alles kon eenvoudig worden bediend via het 5-inch TFT-display.

Kortom, het 5-inch kleuren TFT-display was een waardevolle toevoeging aan de motor. Het bood niet alleen essentiële rijinformatie, maar het verbeterde ook de algehele rijervaring met zijn heldere weergave, aanpasbaarheid en gebruiksvriendelijke bediening. Het was het middelpunt van het dashboard, waardoor de motor een moderne en geavanceerde uitstraling kreeg en de bestuurder altijd op de hoogte bleef van belangrijke gegevens tijdens het rijden.

Strak design

Deze V-Strom 800DE is echter geen doorsnee avontuurlijke motorfiets. Met zijn moderne ontwerp, opvallende kleuren en ergonomische rechtop-zithouding trekt hij zeker de aandacht. En laten we het niet vergeten: de hexagonale LED-koplampen geven de motorfiets een bijzondere flair. Ik bedoel, wie wil er nou niet rijden op een motor met zulke indrukwekkende koplampen?

Maar laten we het nu hebben over de prestaties van deze machine. De gloednieuwe 776 cc paralleltwin-motor is krachtig en responsief, perfect afgestemd op de capaciteiten van deze ultieme allrounder. Met een maximaal vermogen van 84,3 pk en een koppel van 78 Nm bij 6.800 toeren per minuut, is er geen tekort aan kracht in het blok.

2023 suzuki v strom 800de lifestylefoto
V-Strom 800 DE nieuw. Geel actieshot

A2 rijders

En als je denkt dat dit allemaal te veel is voor een A2-rijbewijshouder, denk dan nog eens goed na. Suzuki biedt ook een variant van deze motor aan die voldoet aan de A2-rijbewijsbeperkingen, dus ook beginnende rijders kunnen genieten van de sensatie van het rijden op deze krachtige machine.

 

Let's ride!

Maar genoeg over de specificaties, laten we het hebben over hoe deze motorfiets daadwerkelijk rijdt. Ik moet zeggen, ik was aangenaam verrast. De compacte bouw van de motor en de ideale gewichtsverdeling zorgen voor een uitstekende wendbaarheid, of je nu op off-road rijdt of langeafstandsritten maakt. En de zitpositie is perfect geoptimaliseerd, waardoor je comfortabel kunt rijden en de volledige controle over de motor hebt.

En laten we het Suzuki Easy Start System niet vergeten. Met slechts één druk op de knop komt deze motor tot leven. Geen gedoe meer met het starten van de motor, gewoon pure eenvoud en rijplezier. Dat is wat ik leuk vind aan deze motorfiets - hij maakt het rijden gemakkelijk en plezierig.

Maar laten we niet vergeten dat deze motor ook is uitgerust met geavanceerde elektronica. Het Suzuki Intelligent Ride System-elektronicapakket zorgt voor een soepele gasrespons, betrouwbare tractiecontrole en geavanceerd remsysteem met ABS. Je kunt zelfs de rijmodi aanpassen met de Suzuki Drive Mode Selector (SDMS), zodat je de prestaties kunt afstemmen op jouw rijstijl en de rijomstandigheden.

En laten we eerlijk zijn, de V-Strom 800DE ziet er gewoon geweldig uit. Het moderne ontwerp, de opvallende kleuren en de stoere uitstraling maken deze motorfiets echt uniek. Het is alsof hij roept: "Avontuur wacht op jou!"

Dus, als je op zoek bent naar een veelzijdige en krachtige motorfiets die je elke dag plezier en avontuur biedt, dan is de Suzuki V-Strom 800DE zeker de moeite waard om te overwegen. Of je nu een doorgewinterde rijder bent die graag offroad gaat of een beginnende motorliefhebber die op zoek is naar een betrouwbare metgezel voor woon-werkverkeer, deze motorfiets past perfect bij verschillende rijstijlen en behoeften.

v strom 800DE Suzuki lifestyle
suzuki vstrom 8000DE actiefoto travel

Travel

Bovendien is de V-Strom 800DE niet alleen geschikt voor solo-avonturen, maar ook voor het verkennen van de wereld met een passagier. Met zijn comfortabele zadel, ruime bagagemogelijkheden en optionele zij- en topkoffers, kun je gemakkelijk al je benodigdheden meenemen voor een langere reis. Dus of je nu van plan bent om de bergen te trotseren, door schilderachtige landschappen te cruisen of gewoonweg te genieten van het plezier van motorrijden op de openbare weg, deze motorfiets staat klaar om je naar nieuwe hoogten te brengen.

Wat betreft de betrouwbaarheid en duurzaamheid van de Suzuki V-Strom 800DE, kun je op beide aspecten rekenen. Suzuki heeft een solide reputatie opgebouwd als het gaat om het produceren van motorfietsen van hoge kwaliteit en de V-Strom-serie is daar geen uitzondering op. Met regelmatig onderhoud en zorg kan deze motorfiets jarenlang meegaan en je keer op keer een plezierige rijervaring bieden.

Lang verhaal kort

Kortom, de Suzuki V-Strom 800DE is een avontuurlijke motorfiets die zowel krachtig als veelzijdig is. Of je nu langeafstandsritten maakt, offroad gaat of gewoonweg geniet van het dagelijkse woon-werkverkeer, deze motorfiets staat voor je klaar. Met zijn indrukwekkende prestaties, moderne ontwerp en betrouwbare constructie is de V-Strom 800DE een uitstekende keuze voor motorliefhebbers die op zoek zijn naar avontuur en vrijheid op twee wielen.

Van deze testrit is ook een YouTube video. Full review! 

Klik hier voor de full review op Youtube
v strom suzuki 800DE actiefoto

Ontdek de Suzuki V-Strom 800DE

MotorCity Amsterdam is al jaren de officiële dealer van Suzuki motoren in de regio Amsterdam. Ben je benieuwd naar de V-Strom 800DE of zijn grotere broertjes, de V-Strom 1050 of 1050DE, kom dan langs onze showroom en boek een proefrit. Ben je benieuwd naar onze ocassions, dat kan ook.