Gespecialiseerd personeelGespecialiseerd personeel Altijd 200 motoren op voorraadAltijd 200 motoren op voorraad Online bestellenOnline bestellen Online bestellenGratis wifi

(Ground)Breaking: Can-Am’s eerste tweewielers in 35 jaar

De geruchten laaide op. Can-Am stond op het punt om iets bijzonders te onthullen. Het merk van Bombardier Recreational Products (BRP) uit Canada staat bekend om het produceren van bijzondere machines. De Can-Am Spyder driewieler, die sinds 2007 vriend en vijand verraste op het wegdek, is een eigenzinnig ding en creëerde een nieuwe categorie. Zelfs trike-fans moesten wennen toen ze een blik wierpen op het karakteristieke ontwerp.

Wat waren die geruchten dan? In maart 2022 maakte BRP bekend weer het terrein van tweewielers te zullen betreden. Veel meer dan dat werd er niet bekend. Zullen ze weer zo’n bijzonder ding introduceren? Het nieuws verdween op de achtergrond en de wereld draaide door. Maar deze week was het raak. En wederom met nieuws over een product dat we niet aan zagen komen.

Ja! Can-Am gaat (weer) motoren produceren. En hoe!

Deze week introduceerde Can-Am vol trots de Pulse en de Origin. De gehele industrie stond even stil. Can-Am maakt hier overduidelijk een statement. De toekomst van de motorbranche is elektrisch. Een introductie waar het Tesla-principe van afdruipt.

En dit was bijzonder om meerdere reden.

35 jaar geleden
Can-Am heeft ooit motoren gemaakt. En was daarmee nog succesvol ook. Het is 35 jaar geleden sinds de laatste Can-Am tweewieler van de band rolde. Van 1972 tot aan 1987 produceerde Can-Am motorfietsen. De focus hierbij lag op het motorcross en Enduro-segment. De modellen waren specifiek ontworpen voor competities en kwamen met krachtige blokken. Sterker nog, Can-Am motoren waren een ‘first choice’ voor motorcrosskampioenen.

Ondanks het succes was de behoefte van BRP groot om nieuwe markten te verkennen. Ze stapten de markt van All Terrain Vehicles (ATV’s) in. De mindset bleef onverminderd innovatief en paste het toe op het vierwiel-concept.

Driewielers
Ondanks dat niet iedere motorliefhebber per definitie zicht iets van Can-Am aantrekt, zijn er een aantal zaken die Can-Am bijzonder maken. Uiteraard het driewiel-concept. Het omgekeerde trike-concept met een moderne oogt voor sommige als een batmobil en velen moesten en moeten er nog steeds aan wennen.

Maar de rij-ervaring is een bijzondere. Stabieler, meer controle, minder kwetsbaar. Maar de wil vanuit BRP om zowel voor het on-road als het off-road concept (jet-ski’s, sneeuwscooters, quads, etc.) steeds met iets nieuws op de proppen de komen blijft onverminderd.

Zo doen ze dat dus nu weer. In plaats van voort te borduren op de concepten die ze al hebben, gooien ze het roer om. Terug naar de tweewielers. En op een manier die industrie nog niet gezien heeft: een gevestigde producent van gemotoriseerde voertuigen die motoren volledig elektrisch op de markt gaat zetten.

Elektrisch
Meerdere elektrische motoren hebben de laatste jaren het daglicht gezien zoals de Zero, Husqvarna, Triumph. Daarbij ook veel nieuwe start-ups die, naarmate de markt zich ontwikkeld, op veel (financiële) steun kunnen gaan rekenen. Want ondanks dat de echte motorliefhebber het heerlijk geronk van 2 of 4 cylinders voor geen cent zou willen missen, is dit wel een realiteit die staat te gebeuren zoals we dat in de automarkt zien.

Strengere milieu-eisen, groeiende kennis en technologieën die steeds toegankelijker worden. Maar de vraag is hoe lang het gaat duren voordat de e-motorbike doorbreekt. In de auto-industrie duurde het even. Volkswagen verdiende nog veel te veel geld met de benzine/diesel-motoren. Het omscholen en ombouwen van werkplekken van de partners en dealers zorgde voor veel te veel hoofdpijn. Dit moet geleidelijk gebeuren. “Nee”, zei meneer Musk en gooide wat olie op het vuur door alle patenten vrij te geven.

Het gebeurd vaker dat een industrie een pioneer nodig heeft die de markt een bepaalde kant op duwt. Neemt Can-Am de rol van Tesla op zich? Zorgen ze ervoor dat er een stroomversnelling komt in de productie e-bikes. Of zijn motorrijders een te eigenzinnig volk. Liefhebbers, fanaten zijn het. Ze willen dat geronk horen, de motor voelen, als een muziekfanaat die in de jaren ’90 weigerde van de vinylplaten af te stappen om over te gaan op de CD.

Maar ja, bloed kruipt waar het niet gaan kan. Technologie heeft zo haar manieren om de markt linksom of rechtsom mee te krijgen. Rijd jij over een paar jaar elektrisch?

Modellen

Bijzonder gevormd, futuristische lijnen en een Rotax E-blok. Een ontwerp waarvan ze bij Husqvarna wel even de wenkbrauwen gefronst hebben. De overlappende karakteristieken met betrekking tot het design van E-Pilen zijn zeker aanwezig. Maar goed, Can-Am heeft z’n strepen al verdiend als het gaat om bijzondere ontwerpen.

Can-Am Pulse

De nieuwe fiets is de Can-Am Pulse. Een stadsfiets voor rijders die hun woon-werkverkeer willen versnellen en tegelijkertijd de gebruikskosten willen verlagen. Daarbij komt een verborgen voordeel: de rit is minder stressvol, dankzij elektrisch vermogen in plaats van de hitte en trillingen van een benzinemotor.

Can-Am Origin

De Can-Am Origin is de grootste van de twee nieuwe elektrische motoren. Een fiets voor twee doeleinden, bedoeld voor prestaties on road en off road.

Zowel de Pulse als de Origin bieden level-2 oplaadniveau aan met de mogelijkheid om sneller op te laden via snelladers. Qua range in KM’s wil dit nog niet veel zeggen.

Rotax

Beide modellen worden aangedreven door de gloednieuwe Rotax E-POWER elektromotor, die snelwegwaardige snelheden produceert. Rotax kennen we van de krachtige blokken die de Can-Am Ryker en Spyders aandrijven. Meer dan genoeg paardenkracht en een krachtige koppel. Hetzelfde principe passen ze toe voor hun e-blokken.

Elk model heeft zijn eigen unieke ontwerp, ergonomie en mogelijkheden om aan uiteenlopende eisen te voldoen. Net op tijd voor Can-Am om zijn 50-jarig jubileum te vieren, is BRP van plan om de volledige specificaties in augustus 2023 vrij te geven. Can-Am wil de nieuwe modellen in 2024 introduceren.

Meer info

Specificaties over de motoren zoals snelheid en koppel blijven nog even uit. BRP heeft gezegd dat ze $300mln gaan investeren om de productielijnen de komende jaren te ‘elektrificeren’. De officiële introductie en informatie die je verder helpt in het overwegen van een aankoop van een van deze e-bikes zal in 2023 komen. Daarbij verwachten ze de eerste motoren in 2024 de weg op te hebben. Onduidelijk is of Europa direct in de introductie wordt meegenomen. Aangezien het dealernetwerk dat BRP rijk is, denken wij van wel.