Elke zaterdag Quick ServiceElke zaterdag Quick Service Altijd 200 motoren op voorraadAltijd 200 motoren op voorraad Online bestellenOnline bestellen Online bestellenGratis wifi

GETEST: KTM 1190 ADVENTURE

DOOR MAXIM SCHREEFEL

KTM_1190_Adventure_1

Al jaren geldt KTM als de absolute top op Adventure-gebied. Begonnen in 2003 als de 950 Adventure en daarna geëvolueerd tot de 990 Adventure in 2006 is de Adventure in 2013 geworden tot wat hij nu is: de 1190 Adventure. Met KTM’s slogan “Ready to Race” word je vanaf het moment dat het contact aangaat uitgedaagd. Uitdaging aanvaard.

Ready to Race
Na een druk op de startknop komt het LC8-blok, enigszins gedempt door de emissie-eisen, grommend tot leven. Bij het eerste gas geven merk je dat het blok graag toeren wil maken en ervandoor wil. Eenmaal op weg bemerk ik dat ik vergeten ben eerst even het instrumentenpaneel en de mogelijkheden van de instellingen door te nemen. Onderweg het gebrek aan deze kennis bijspijkeren, leidt tot verminderde aandacht. En dat is wat deze motor vraagt; je volle aandacht als je met deze motor onderweg bent.

Het valt niet te ontkennen dat de KTM zeer dicht bij de racerij staat. Alles is van hoog niveau; van de gemonteerde componenten en het rijwielgedeelte tot aan de prestaties. Om deze prestaties voor ons, als stervelingen, te beteugelen, zijn er veel veiligheidsmaatregelen aan boord. Van een gecombineerd ABS met Traction Control (MTC) en instelling van de gasresponse (Drive Mode) tot instelling van de veerkarakteristiek (Damping Control). Voor elk type berijder en ervaringsniveau of elke omstandigheid is er wel een instelling te bedenken.

Stoeien of sturen
KTM_1190_AdventureOm leuke stuurweggetjes te vinden eerst maar via de snelweg een eind op weg. De zitpositie is precies wat je van de Adventure verwacht. De ruit is zonder gereedschap in hoogte te verstellen en daarbij verandert automatisch de hoek van de ruit. In de hoge stand heb ik geen last van turbulentie en merk ik dat de ventilatie van mijn helm niet meer functioneert. En dat op de warmste dag van het jaar tot nu toe … Je kan maar een probleem hebben.

Mijn benen hebben alle ruimte ter hoogte van de tank en het forse uiterlijk is bedrieglijk. Met 178 centimeter lengte heb ik niet het gevoel dat de motor met mij op weg is. Ook het gewicht lijkt niet in overeenstemming met zijn voorkomen, slechts 217 kilogram droog op de schaal.

Het zadel geeft genoeg ondersteuning en comfort om het dagenlang uit te houden op de motor. Maar op de snelweg wordt dat snel saai. Dus weg van de snelweg en de paden op. Sturen doe je door de relaxte houding ook op de binnenwegen alsof je op rails rijdt. Het is wel zaak de krachtbron op toeren te houden, daarmee stuurt hij nog nauwkeuriger elke hoek rond. Actief motorrijden heet dat. Of: Ready to Race. De versnellingsbak helpt hierbij, zo soepel als je door de zes versnellingen schakelt.

Behalve gas geven moet er ook wel eens afgeremd worden. Bij de KTM gaat dat heel geavanceerd. Terwijl jij wellicht denkt alleen maar in een remhendel te knijpen, gebeurt er zoveel meer. Een computer berekent van alles en regelt daarmee dat je bocht-in en bocht-uit altijd voldoende grip overhoudt om niet onderuit te gaan. En natuurlijk is dat ook in te stellen!

De weersomstandigheden tijdens de testrit maken dat de verschillende instellingen van de veiligheidsvoorzieningen de rijstijl niet belemmeren. Dat is ook een compliment aan de gemonteerde Conti Trail Attacks. De motor komt het best tot zijn recht met de Drive Mode in de stand “Sport” of “Street”. Hierbij is de gasresponse heerlijk direct en het verschil tussen beide standen is de mate van wielslip die het Traction Control toelaat.

Ver weg en nog steeds dichtbij
Alle eigenschappen bij elkaar maken deze motor tot een ideale reismotor, ongeacht in welk hokje je deze motor probeert te stoppen. Onderweg – over de slechtste wegen die ik kan vinden – waan ik mij al halverwege de poolcirkel, of de andere kant op richting Gibraltar. Ook op de snelweg droom je algauw weg dat je door Duitsland op hoge snelheid de afstand overbrugt om in de Alpen te komen.

KTM_1190_Adventure_2Onderweg blijf je goed geïnformeerd over de toestand van de motor op de aparte display links naast de analoge toerenteller en de digitale snelheidsmeter. De hoeveelheid informatie is overweldigend, daarom is er een pagina ingericht met je eigen favorieten. Het nut van de display wordt mij ineens duidelijk! De verveling onderweg maakt het hebben van deze gadget ineens logisch. Natuurlijk, brandstofvoorraad, snelheid en toerental is tegenwoordig standaard, maar met een vaartje van 120 kilometer per uur onderweg de luchtdruk in de banden checken op een display? Ik heb mijn bedenkingen, of ben ik ouderwets? Wel handig is de 12-voltaansluiting om de navigatie of smartphone onderweg op te laden, zo ouderwets ben ik nu ook weer niet.

Natuurlijk is de motor niet alleen maar geschikt voor reizen, ook voor woon-werkverkeer is deze motor inzetbaar. Het gevaar bestaat wel dat de afstand niet meer in de kortste tijd wordt afgelegd. Al deze mechanische (race)techniek, gekoppeld aan het elektronische vernuft, maakt mij duidelijk dat ik op weg ben met een van de meest geavanceerde reismotoren die je je vandaag de dag wensen – en kopen – kan.

Deze kilometervreter is leverbaar in twee kleuren: in het kenmerkende KTM-oranje en in wit. Voor € 17.480,- kan deze fantastische reismotor van jou zijn en KTM heeft voor de wereldreiziger heel veel nuttige en handige accessoires in de schappen liggen; PowerParts noemt KTM die. Natuurlijk zijn alle accessoires ready to race!

Plus:
• Rijeigenschappen
• Hoogwaardige componenten

Min:
• Prijs
• 225 pagina’s handleiding
• Kom niet meer aan werken toe

Bijzonder:
De gave om vier motoren in één te bouwen, wat ook echt werkt!

Ben je nieuwsgierig geworden na het lezen van dit verslag en ben je op zoek naar de reismotor van je dromen? Reserveer een proefrit op de KTM 1190 Adventure bij MOTOR City Amsterdam en ervaar het zelf. Ook voor advies over accessoires ben je op het goede adres bij MOTOR City Amsterdam.

Maxim Schreefel



Deel deze pagina met je vrienden

Naar testverslagen

Nieuwsbrief

Als eerste op de hoogte zijn van acties, aanbiedingen en de nieuwste motoren! Meld je aan voor onze e‐mailnieuwsbrief.