Yamaha supersport op het circuit.

De nieuwe Yamaha R1 Race

Yamaha is met een nieuw model in de supersport-lijn gekomen. Namelijk, de Yamaha R1 Race!

Yamaha is met een nieuw model in de supersport-lijn gekomen. Namelijk, de Yamaha R1 Race!

De nieuwe Yamaha R1 Race

De nieuwe Yamaha R1 Race. Yamaha R1 is al decennia een icoon in de wereld van motorsport. Of je nu kijkt naar het WorldSBK-kampioenschap, het Endurance World Championship of nationale raceseries over de hele wereld, de R1 heeft zijn sporen ruimschoots verdiend. Het is een motorfiets die synoniem staat voor prestaties, innovatie en racegeschiedenis. En nu is Yamaha terug met iets nog indrukwekkenders: de Yamaha R1 RACE. Dit model, exclusief ontworpen voor het circuit, is geïnspireerd op Yamaha's legendarische YZR-M1 MotoGP-motor en zit vol met geavanceerde technologieën die zijn ontwikkeld door jarenlange ervaring op het hoogste niveau van racen.

 

Yamaha supersport op het circuit.

Een Stap Verder met Aerodynamica en Prestaties

Een van de meest opvallende kenmerken van de nieuwe R1 RACE zijn de aerodynamische winglets in MotoGP-stijl. Deze winglets zijn ontworpen met directe feedback van het Yamaha Factory Racing MotoGP-team en zijn gemaakt van lichtgewicht carbon, waardoor ze niet alleen robuust zijn, maar ook minimale extra massa toevoegen. Deze winglets genereren significante downforce, wat zorgt voor verbeterde stabiliteit aan de voorkant, vooral bij hoge snelheden en tijdens agressieve remmanoeuvres. Hierdoor krijg je een superieure feedback en een zelfverzekerd gevoel bij het insturen van bochten. Het is een stap vooruit in de balans tussen aerodynamica en prestaties zonder dat het iconische design van de R1 verloren gaat.

Geavanceerde Vering voor Maximale Controle

Een ander essentieel element van de R1 RACE is de nieuwe generatie KYB-voorvork. Deze 43 mm omgekeerde voorvork biedt verfijnde stelmogelijkheden voor zowel ingaande als uitgaande demping. Elke vorkpoot is afzonderlijk instelbaar, wat betekent dat je de vering kunt finetunen voor verschillende soorten circuits. Dit, samen met het nieuwe basisventiel dat ontworpen is om de oliestroom in de vork te optimaliseren, zorgt voor een ongekend contactgevoel met het asfalt. Het resultaat? Verbeterde stabiliteit en dempingsrespons die cruciaal zijn voor nauwkeurig rijgedrag op het circuit.

Yamaha supersport op het circuit.
R1 Race in een witte studio.

Topklasse Brembo Remsysteem

De remkracht van de R1 RACE wordt naar een nieuw niveau getild dankzij het nieuwe Brembo-remsysteem. De radiale hoofdcilinder en de lichtgewicht Stylema-remklauwen bieden niet alleen ongeëvenaarde remprestaties, maar zijn ook ontworpen voor efficiënte koeling. Dit vermindert remfading, zelfs na langdurige sessies op het circuit. Het lineaire gevoel dat ontstaat wanneer je aan de remhendel trekt, biedt rijders de ultieme controle over hun remmanoeuvres, essentieel bij het aanvallen van scherpe bochten of bij zware remacties aan het einde van een lange rechte lijn.

Circuitklaar en Geoptimaliseerd voor Pure Racing

Wat de R1 RACE écht onderscheidt, is het feit dat deze volledig gericht is op circuitgebruik. Alle overbodige straatonderdelen zijn verwijderd, waardoor het gewicht aanzienlijk is verminderd en de motor direct uit de pitbox klaar is voor actie. Het achterzadel is vervangen door een gestroomlijnd afdekstuk, wat niet alleen het racedesign benadrukt, maar ook praktisch is tijdens circuitdagen.

Yamaha supersport op het circuit.
Yamaha supersport op het circuit.

Uitmuntende Grip en Chassis Stabiliteit

Een goed contact met de motor is essentieel voor een racer. Daarom heeft Yamaha een nieuwe zadelhoes ontwikkeld met verbeterde grip. Deze biedt de rijder een groter gevoel van controle en maakt het gemakkelijker om van houding te veranderen bij snelle bochten of bij het verleggen van gewicht tijdens het insturen.

Een 998 cc Crossplane Motorblok: Pure Rijkracht

Het hart van de R1 RACE is het 998 cc viercilinder crossplane-motorblok, dat rechtstreeks afstamt van de MotoGP-technologie. De crossplane-krukas zorgt voor een lineair koppelverloop, wat resulteert in een soepele, maar krachtige acceleratie. Dankzij een nieuw inlaatsysteem en geavanceerde nokkenassen levert de motor indrukwekkende prestaties over het gehele toerenbereik, perfect voor zowel technische secties als lange rechte stukken op het circuit.

Yamaha supersport op het circuit.

Elektronica Afgestemd op de Profs

De Yamaha R1 RACE is uitgerust met een geavanceerd elektronicapakket dat technologieën omvat die rechtstreeks uit de MotoGP komen. Met een zesassige IMU (Inertial Measurement Unit) krijg je onder andere tractiecontrole (TCS), slipcontrole (SCS), remcontrole (BC) en liftcontrole (LIF). Daarnaast is er ook een geavanceerd Quickshift-systeem en zijn er verschillende Power selection modes (PWR) beschikbaar, waardoor je de motor kunt afstemmen op jouw voorkeur en de specifieke eisen van het circuit.

Yamaha supersport op het circuit.

Precieze Gashendel met Ride-by-Wire

Een ander hoogtepunt is het Ride-by-Wire APSG gassysteem van Yamaha. Dit systeem zorgt voor een natuurlijke en precieze gasrespons. Hoewel het systeem volledig elektronisch werkt, voelt het aan als een traditionele gashendel, dankzij het gebruik van een veer- en tandwielsysteem dat progressieve feedback geeft.

De Nieuwe Yamaha R1 Race

De Yamaha R1 RACE is geen motorfiets voor op de openbare weg; het is een pure racefiets die is ontworpen voor maximale prestaties op het circuit. Met zijn MotoGP-geïnspireerde technologieën, verfijnde aerodynamica, geavanceerde vering en krachtige remmen is deze motorfiets klaar om jouw rijvaardigheden naar een hoger niveau te tillen. Voor degenen die op zoek zijn naar een machine die de ware essentie van racen belichaamt, is de R1 RACE zonder twijfel een droom die werkelijkheid is.

Misschien wil je meer zien van de supersport-lijn van Yamaha. Bijvoorbeeld de Yamaha R125, R3, R7, R1 of de Yamaha R1M.

Yamaha supersport motoren