
Yamaha R1
R history. Your future.

De voordelen van
deze motor
Aerodynamisch kuipwerk in M1-stijl
Hoogefficiënt 998 cc EU5 motorblok
Hoogwaardige afwerking met nieuwe duo-tone kleurstelling
Ø 43 mm upside-down voorvork

Next level racing
Elk onderdeel van de geavanceerde technologie op de R1 is ontwikkeld vanuit de kennis die is opgedaan door Yamaha's betrokkenheid bij races op het hoogste niveau. De opmerkelijke 998 cc 4-cilinder EU5 crossplane-motor is een directe afstammeling van de M1, terwijl het aerodynamische kuipwerk rechtstreeks is ontleend aan de ontwikkelingen op het circuit.
Maar het is vooral de ongelooflijke hoeveelheid slimme elektronica die van de R1 zo'n bijzondere machine maakt. Van alles voorzien, van de ride-by-wire-gashendel tot het Launch Control Systeem (LCS), Engine Brake Management (EBM) en Brake Control (BC), plus nog veel meer. Dit is de ultieme Yamaha supersport die is ontworpen om de toon aan te geven op de weg én het circuit. Deze machine is verkrijgbaar in een sportief nieuw duo-tone Icon Blue met matblauw kleurenschema, evenals in de dynamische optie Yamaha Black.


Het motorblok van de Yamaha R1
In een superbike als dat de Yamaha R1 is mag natuurlijk geen superblok ontbreken. Deze tref je dan ook aan in deze 2020 Yamaha R1. Compleet herzien om aan de moderne Euro5 standaard te voldoen, daarbovenop een efficiëntere verbranding evenals de nodige elektronica om de boel in bedwang te houden. Hoe dan ook, een indrukwekkend motorblok.
Aan boord van de Yamaha YZF-R1 tref je een 998cc parallel viercilinder motorblok. Dit motorblok drukt op zijn piek vermogen een schrikbarende hoeveelheid PK’s van 200PK richting de grond. Dit piek vermogen komt vrij middels een lineaire vermogensafgifte. Het maximaal te behalen piek vermogen van 200 PK is beschikbaar bij een laag toerental. Namelijk 13500 toeren per minuut. Het maximaal te behalen koppel van 113,3nM is beschikbaar bij een toerental van 11500 toeren per minuut.
In dit motorblok tref je een Crossplane krukas en een onregelmatige ontstekingsinterval. Dit geeft dit Yamaha CP4 motorblok een hele bijzondere klank mee. Heel gemakkelijk zou je dit motorblok door zijn geluid eerder een V4 noemen, dan een parallel vier cilinder. Dit terwijl het toch degelijk een parallel vier cilinder is.


De 2023 Yamaha R1 en zijn herziene technologie
Niet alleen het motorblok is herzien, maar ook de snufjes aan boord van deze superbike. Allereerst het vernieuwde remregelsysteem. Dit maakt het ABS-remsysteem van de R1 naar wens instelbaar. In zekere mate kun je bepalen tot in hoeverre het ABS remsysteem zich bemoeit met jouw aanremmen voorafgaand in een bocht op het circuit. Een fijne bijkomstigheid. Ten tweede het EBM systeem. Wat kort is voor Engine Braking Management. Je kunt namelijk instellen tot in hoeverre het motorblok remt wanneer je je gas los laat.
Al aanwezig op de Yamaha R1 was de 6-asssige IMU. Deze meet diverse rijgegevens, waaronder hellingshoeken, remkrachten, ga zo maar door. Deze worden met 125 datasets per seconde toegezonden aan alle aangesloten systemen. Waaronder bijvoorbeeld de ABS, Tractiecontrole en ga zo maar door. Tevens is natuurlijk de Tractiecontrole en dergelijke ook in te stellen naar wens. Evenals diverse rijmodi, de launch control, ga zo maar door.
Daar waar natuurlijk een Superbike zoals deze gemaakt is voor optimale prestaties, mag een perfect rijwielgedeelte niet ontbreken. Dat is dan ook precies wat je aantreft aan boord van deze R1. Aan de voorzijde van de motorfiets tref je een 43mm upside-down voorvork door niemand minder dan Kayaba. Deze heeft een veerweg van 120mm en behoort tot de top van zijn klasse. Een voorvering die volledig instelbaar is en tevens heel veel feedback geeft aan de rijder. Ook aan de voorzijde tref je een dubbele remschijf van 320mm grootte, tevens uitgerust met monobl
DE YAMAHA R1 IS VERKRIJGBAAR IN DE KLEUREN:


Yamaha R1 | v.a. | 23.499,- |
Kosten rijklaar maken | v.a. | 0,- |
Nu bij MotorCity Amsterdam | v.a. | 23.499,- |
Financiering mogelijk
Heb je een vraag over deze motor?
In onze showroom
Yamaha
MT-10 ABS
17.599 ,-
Modeljaar: 2022
Kilometerstand: 0 Km
Kleur: Cyan Storm
Can-Am
RYKER RALLY 900
17.990 ,-
Modeljaar: 2022
Kilometerstand: 0 Km
Kleur: Zwart
Yamaha
XSR 125 Legacy
5.799 ,-
Modeljaar: 2023
Kilometerstand: 0 Km
Kleur: Zwart
Kawasaki
Z 900 RS SE
16.049 ,-
Modeljaar: 2023
Kilometerstand: 0 Km
Kleur: Metallic Diablo