Elke zaterdag Quick ServiceElke zaterdag Quick Service Altijd 200 motoren op voorraadAltijd 200 motoren op voorraad Online bestellenOnline bestellen Online bestellenGratis wifi

GETEST: KAWASAKI VERSYS 650

DOOR ARNO DE WIT

Kawasaki_Versys_650_1

Voor het modeljaar 2015 heeft Kawasaki de Versys grondig aangepakt en dit allroad model een fris en sportief uiterlijk gegeven. Of dit ook tot uiting komt in de praktijk, wil ik jullie graag vertellen.

Ondanks dat de weergoden hun uiterste best deden om motorrijden eind maart onbehaaglijk te maken, zal ik toch zo goed en objectief mogelijk deze Versys aan de tand voelen. Uiterlijk is de Versys, net als zijn grote broer, direct al zichtbaar grondig aangepakt. Zo heeft de tophalf nu de verlichting naast elkaar in plaats van boven elkaar, tevens zit er een groter, 60 mm verstelbaar ruitje op wat de motor voor het oog al meer body geeft.

Een minpuntje wat mij betreft is dat je vanaf de motor gezien alle bedrading in de tophalf ziet lopen, het is jammer dat Kawasaki hier geen oplossing voor heeft gevonden. Als je je been over de motor zwaait en op het nieuw ontworpen 840 mm hoge zadel plaatsneemt, merk je direct dat het zadel breder en een stuk comfortabeler is; je hebt het gevoel dat je meer ‘in’ de motor zit. Met mijn 1,90 meter kom ik prima met vlakke voeten op de grond zonder mijn benen echt te moeten strekken. De tank is ook groter van inhoud, waardoor je qua zit nu echt het gevoel hebt dat je één met de motor bent.

De achterbrug ziet er in deze vorm een stuk sportiever uit. Voor het eventueel monteren van zijkoffers is geen rek meer nodig, deze is geïntegreerd in de nieuw ontworpen handgrepen van de passagier, dit doet de motor goed!

Op weg dan maar … Met één druk op de knop springt de 650cc tweecilinder gewillig aan, waarbij de injectie er direct voor zorgt dat de motor mooi stationair ronddraait. Het blok zelf draait al heel wat jaren mee en voor deze laatste versie heeft het wederom 4 pk extra meegekregen, waardoor het totaal nu op 69 trappelende paardjes staat. Belangrijker is natuurlijk het koppel, dat is ook toegenomen tot 64 Nm bij 7.000 toeren per minuut. De tweecilinder is nog altijd zuinig met de brandstof: 1 op 23 is geen enkel probleem. Wetende dat de tankinhoud nu 21 liter is, kom je zo een aardig eind met deze Versys.

Kawasaki_Versys_650_2Ondanks dat de motor er uiterlijk hoog uitziet, is de ergonomie (zithouding armen en benen) voor mijn lengte best wel goed. Het brede stuur geeft je het gevoel van macht over de motor. Een ander voordeel van dit type (hoge) zithouding, is dat je voor jezelf een goed overzicht hebt van het verkeersbeeld. Een nadeel van deze bouw is dat als de harde wind van afgelopen week (voorjaarsstorm windkracht 9) van de zijkant komt, je dan toch wat gaat hangen. Het nieuwe verstelbare ruitje in de hoogste stand houdt mij tot een snelheid van ruim boven de 170 km/uur overigens prima uit de wind.

Al rijdend kom ik erachter dat deze parallel staande twin de voorkeur geeft aan het maken van toeren. Boven de 4.500 toeren gaat het blokje naar je brommen. Het brommen wordt grommen om bij zo’n 10.000 toertjes abrupt een einde aan het feest te maken. Ook het rijwielgedeelte vindt een sportief rijgedrag prettig, daar de vering zo staat afgesteld. Wat de voorkant betreft is de nieuwe vork een aanwinst: hij voelt degelijk en stabiel, waarbij je aan de rechterkant de veervoorspanning en aan de linkerkant de in- en uitgaande demping kan verstellen.

Als er al iets veranderd moet worden, zou je voor sportief gebruik de ingaande demping iets (2 klikjes) op kunnen draaien, zodat de motor bij hard remmen niet zover induikt. Oprichten bij remmen in de bocht wil de Versys overigens wel, maar ik heb geleerd dat je voor de bocht klaar moet zijn. De excentrisch geplaatste monoshock achter is de veervoorspanning nu eenvoudig op te schroeven met een separaat reservoir, zodat de motor ook met passagier mooi in balans blijft. Het remwerk is van Nissin en doet voor en achter probleemloos zijn werk, waarbij ook het nieuw aangemeten Bosch ABS-systeem ongemerkt goed is.

Het rijden zelf gaat comfortabel. Het sturen superlicht. Of het lange of korte bochten zijn, de Versys verandert makkelijker van richting dan minister Dijsselbloem in de ABN-affaire. De nieuw gemonteerde Dunlop D 222-banden doen prima hun werk; ondanks de lage temperatuur tijdens de rit geven ze geen krimp. Onder het rijden is dan ook niets van de 216 rijklare kilo’s te merken.

Het schakelen gaat als een mes door de boter, dit is ook nodig zodat je dit blok lekker kan laten werken en op toeren kan houden. De koppeling is van het type Silvio Berlusconi; het knijpt soepel maar is moeilijk te doceren. Rond de 4.000 toeren voel je in de stepjes een lichte trilling, maar die is bij 5.000 toeren als sneeuw voor de zon weer verdwenen. Het dashboard is van alle gemakken voorzien. Wat ik een gemiste kans vind, is de versnellingsindicator: die is niet aanwezig.

Kawasaki_Versys_650_1Deze Kawasaki uit Kobe is simpel aan te passen voor het A2-rijbewijs, zodat je de centjes voor een nieuwe fiets wat langer in je zak kan houden. Wordt het motorrijden voor jou echt verslavend en ben je van plan om met iemand achterop naar de Dolomieten te gaan, dan zou ik toch voor zijn grotere broer gaan, want dan kan je de pk’s echt wel gebruiken. Deze Versys 650 doet in Nederland voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer of voor in het weekend een lekker toertje prima en zuinig zijn werk! Het gebruiksgebied is op het asfalt, je kan de Versys zien als een funbike met touraspiratie.

Al met al goed werk van projectleider Hiroyuki Wada, zeker voor de prijs (vanaf € 8.799,-). Ik zeg: dank u wel zeer beleefd!

Groet, Arno de Wit

Met dank aan Peter Goedhart van MOTORCITY Amsterdam voor het beschikbaar stellen van de Kawasaki Versys 650.



Deel deze pagina met je vrienden

Naar testverslagen

Nieuwsbrief

Als eerste op de hoogte zijn van acties, aanbiedingen en de nieuwste motoren! Meld je aan voor onze e‐mailnieuwsbrief.