Elke zaterdag Quick ServiceElke zaterdag Quick Service Altijd 200 motoren op voorraadAltijd 200 motoren op voorraad Online bestellenOnline bestellen Online bestellenGratis wifi

Expert opinie: Yamaha MT-09

De Yamaha MT-09 zag voor het eerst het levenslicht in 2014. De wereld was direct laaiend enthousiast. Een sportieve naked met een driecilinder motorblok, te gebruiken voor vrijwel alles wat je wilt. Nu een facelift verder en talloze verbeteringen verder is de MT-09 sterker dan ooit. Laat mij je inleiden in de MT-09 en vertellen wat ik er van vind.
 

De verbeterpunten door de jaren heen

De perfecte motor bestaat niet. De Yamaha MT-09 is hierin geen uitzondering. Het 2014 model werd geplaagd met een gasrespons die voelde als een aan- en uit schakelaar. Ongeacht de rijmodi die de berijder selecteerde. Deze kritiek van de pers en kopers ging niet onopgemerkt en werd al snel door Yamaha opgelost middels een remap die je kon laten uitvoeren bij de dealer. Het 2015 model werd standaard geleverd met de verbeterde rijmodi’s, waardoor vrijwel niemand meer ontevreden was hierover.

Ook de vering werd niet bij iedereen even positief ontvangen. De vering presteerde uitstekend voor in de stad, daarentegen schoot deze nogal wat te kort op sportief vlak. Ik kan mij nog herinneren een bocht uit te accelereren op een ouder model waarbij ik door het ge’pogo’ van de achterveer mijzelf uit mijn lijn stuurde. In het nieuwere model is dat wel een stuk beter. Alhoewel als je de MT-09 zou kopen voor alleen strak lijnen werk adviseren we je toch liever een MT-09 SP.

In 2016 werd een instelbare tractie controle toegevoegd aan de feature lijst. In 2017 genoot de MT-09 een zeer geslaagde facelift. Hierbij deed ook bijvoorbeeld de Quick shifter zijn intrede.

 

Het actuele model

Yamaha goot in 2017 een nieuw sausje over de MT-09 heen. Vrijwel alles werd aangepakt. De voorvering werd instelbaar in zowel rebound als damping. De neus is vernieuwd en kreeg LED verlichting. De kont is volledig vernieuwd en er werd een beruchte kenteken plaathouder op het achterwiel geplaatst. Laatst genoemde is volgens mij niet alleen een optische verbetering, maar ook praktisch. Bij 2014-2016 MT-09’s had je namelijk altijd modder achterop in natte omstandigheden. Ongeacht of je een korte of originele kentekenplaathouder had. Als resultaat van de nieuwe houder scheelt je dat een boel poetswerk.

Ook qua features kreeg het 2017 model er het een en ander bij. De voorvering is nu verstelbaar in zowel rebound als damping. De achterveer is nu standaard wat sportiever ingesteld. Ook Quick Shifter is nu van de partij.

 

Waarom zou je een MT-09 kopen?

Het absolute kroonjuweel van deze motor is toch wel zijn motorblok. De CP3 (zo heet het motorblok) is door de jaren heen ongewijzigd gebleven en dat is maar goed ook. Deze driecilinder drukt 115Pk op het asfalt en heeft een hele unieke vibe. De manier dat het vermogen vrij komt is echt iets heel aparts aan het blok. Bovendien is dit blok net zo goed in cruisen als dat het kan sjeezen. Daarentegen is het wel jammer dat het rijwielgedeelte je al gauw niet helemaal kan bij houden als je ECHT heel hard gaat.

De MT09 is de ultieme naked bike in dat opzicht. Nergens echt perfect voor, anderzijds overal goed in. Rijd je dagelijks er mee naar je werk? De MT-09 levert meer dan genoeg zitcomfort en is dankzij zijn zuinige motorblok en vriendelijke onderhoudsinterval perfect te gebruiken voor alledaags. In het weekend even goed uitwaaien op de lokale dijk? Kan die ook. Zoals eerder aangegeven is het hele sportieve stuurwerk niet zijn sterkste punt. Daarentegen zul je je er heus wel mee vermaken.
Je kunt heel veel kanten op met deze Yamaha MT-09 en dat is zijn kracht.
 

De voor- en nadelen op een rij

+ Licht gewicht
+ Wendbaar
+ Zuinig
+ Koppelrijke driecilinder motorblok
+ Ruime zit
+ Rijk uitgerust dankzij zijn rijmodi, tractie controle en quickshifter

– Rijwielgedeelte niet weg gelegd voor heel sportief stuurwerk

Nieuwsgierig naar de prijs en specificaties? Klik hier.



Deel deze pagina met je vrienden

Naar testverslagen

Nieuwsbrief

Als eerste op de hoogte zijn van acties, aanbiedingen en de nieuwste motoren! Meld je aan voor onze e‐mailnieuwsbrief.