Elke zaterdag Quick ServiceElke zaterdag Quick Service Altijd 200 motoren op voorraadAltijd 200 motoren op voorraad Online bestellenOnline bestellen Online bestellenGratis wifi

Expert opinie: Yamaha Xmax 300

Het lijkt altijd een beetje een gevoelig onderwerp te zijn in Nederland’s motorland, zo een motorscooter. ‘Nee joh, ik ga liever lopen’, ‘Nee joh,dat is toch geen motorrijden’, ga zo maar door. Nouja, het is maar net waar je het voor gebruikt natuurlijk. Het is ook net waarvoor jij bent gaan motorrijden. Is het voor de leuk en de rijervaring. Het opzoeken van grenzen. Het rijden van de bijhorende verkeersboetes. Ja, dan zul je je misschien niet thuis voelen op een motorscooter. Ben je gaan motorrijden voor het gebruiksgemak en neem je vaak spullen mee. Ja, dan is een motorscooter misschien een betere keuze voor je. Wat gebruiksgemak betreft is er dan ook bijna geen betere keuze dan een Xmax 300.


Xmax Gebruiksgemak 300

Dat is één ding waar je ook echt niet omheen kan bij de Xmax 300. Gebruiksgemak. Voordat je überhaupt de motor gestart hebt wordt je daar al mee geconfronteerd. Ten eerste het ‘Keyless ignition’ systeem. In normaal Nederlands moet je hierbij denken aan een sleutelhanger die jouw sleutel vervangt. Zo gauw deze sleutelhanger in de buurt komt van jouw Xmax 300 kun je de Xmax ontgrendelen en starten. Ten tweede de compartimenten waar je even wat spullen in kwijt kunt. Aan de linker en aan de rechterzijde in het middenconsole tref je twee afsluitbare compartimenten. Bovendien is het linker compartiment ook vergrendelbaar. Hier zit ook een USB aansluiting in om bijvoorbeeld je telefoon in op te laden. Concluderend, we hebben nu nog geen meter gereden met deze Xmax 300 en we verdrinken nu al bijna in het gebruiksgemak.

 

Bagageruimte

Zoals gezegd heb je alleen al in de binnenkuip diverse compartimenten om je spullen in op te bergen. Er gaat pas echt een wereld voor je open als je de buddybak open doet. Onder het zadel van deze Xmax 300 gaat een ruimte schuil waar je u tegen zegt. Yamaha stelt dat je onder het zadel twee integraal helmen kwijt kunt. In de praktijk heb ik gemerkt dat je dat niet altijd red. Mijn Shoei GT-air past alleen in de voorzijde van de buddybak als ik de buddy sluit. Als ik de helm in de achterzijde van de bak plaats past deze niet dicht. Al met al mag dat de pret niet drukken. Feit blijft, je kunt in deze buddy je helm kwijt en ook bijvoorbeeld je sporttas.

Zijn rijgedrag

Deze Yamaha Xmax 300 is lichtgewicht en uitgerust met een koppelrijk motorblok. Combineer eerder genoemde met zijn grote wielen en je hebt mede hierdoor een motorscooter die zich gemakkelijk van richting laat veranderen. De Xmax is heel wendbaar wat natuurlijk heel fijn is voor in de dichtgeslibde steden. De vering is zo afgesteld dat je er een soepele rijervaring aan over houd. Let wel op, want zo gauw je enigszins het aan de sportieve kant van de schaal gaat op zoeken kom je al snel tekort. Vlot uit accelereren in een bocht resulteert vaak in een pogoënde achterzijde van de scooter. Opsommend heb je aan de Xmax 300 een soepele, wendbare en comfortabele rit voor lange stukken en in de stad. Voor veel sportief werk zul je misschien toch naar een Tmax moeten kijken.

Nieuwsgierig naar de prijs en specificaties? Klik hier.



Deel deze pagina met je vrienden

Naar testverslagen

Nieuwsbrief

Als eerste op de hoogte zijn van acties, aanbiedingen en de nieuwste motoren! Meld je aan voor onze e‐mailnieuwsbrief.