Can-Am Spyder F3 Limited 2023 model Petrol Metallic

Bombardier recreational products

BRP Can-am
Bombardier Recreational Products omvat de Can-Am motorfietsen, de See-Doo waterscooters, de Ski-Doo en Lynx sneeuwscooters en Rotax motoren.

BRP Can-am
Bombardier Recreational Products omvat de Can-Am motorfietsen, de See-Doo waterscooters, de Ski-Doo en Lynx sneeuwscooters en Rotax motoren.

Bombardier recreational products

BRP is een naamloze vennootschap die zich bezighoudt met de productie van Bombardier Recreational Products. Het hoofdkantoor is gevestigd in Valcourt Town, Quebec, Canada. BRP Inc. houdt zich bezig met de productie van motorfietsen, terreinwagens, side by sides en waterscooters.

BRP werd opgericht in 2003 nadat de afdeling Recreational Products was verkocht aan investeerders zoals Bain Capital, de familie Bombardier-Beaudoin en de Caisse de depot et placement du Quebec.

Dit artikel geeft een gedetailleerde geschiedenis van Bombardier Recreational Products inc, hoe het is ontstaan en hoe het vandaag de dag de nummer één producent van de Can-Am on-road modellen is geworden.

showroom foto van can-am dealer motorcity amsterdam

BRP Can-am

Bombardier inc., aanvankelijk bekend als L'Auto-Neige Bombardier Limitee of de Bombardier Snowmobile Limited, werd in 1942 opgericht in Valcourt in de East Town van Quebec door Joseph Armand Bombardier.

Na de oprichting in 2003 was BRP inc. een succes en bloeide snel want op 6 oktober 2009, zes jaar na de oprichting, had BRP inc. ongeveer 5.500 werknemers. In 2007 genereerde BRP al een omzet van meer dan 2,5 miljard dollar.

Tot nu toe heeft BRP zich uitgebreid naar andere landen met productiefaciliteiten verspreid over vijf landen. Deze landen zijn Canada (de oorsprong), de Verenigde Staten van Amerika (Wisconsin, Illinois, North Carolina, Arkansas en Minnesota), Finland, Oostenrijk en Mexico.

Bombardier Recreational Products wordt over de hele wereld in meer dan 100 landen verkocht en sommige van deze landen hebben hun eigen netwerk van directe verkoop.

Bombardier Recreational Products omvat de Can-Am motorfietsen, de See-Doo waterscooters, de Ski-Doo en Lynx sneeuwscooters en Rotax motoren. Sommige van deze producten van BRP inc. zijn in de prijzen gevallen, zoals de Greatest Canadian Invention in 2007, toen de Ski-Doo op de 17e plaats eindigde.

Waar het allemaal begon: De oprichting van BRP inc.

Joseph-Armand Bombardier is de vader van BRP inc. Het gaat allemaal terug tot januari 1934, toen Bombardier door een enorme sneeuwstorm niet op tijd bij het dichtstbijzijnde ziekenhuis kon zijn om zijn zoon Yvon, die toen twee jaar oud was, te redden.

Yvon had een blindedarmontsteking en stierf later aan de complicaties van een buikvliesontsteking.

Bombardier was destijds een monteur die droomde van een voertuig dat door de sneeuw kon navigeren of "op de sneeuw kon drijven". Hij had een monteur en reparatiewerkplaats in Valcourt, Quebec, en in 1935 ontwierp en produceerde hij de allereerste sneeuwscooter.

Hij gebruikte een door hem ontwikkeld aandrijfsysteem om een revolutie teweeg te brengen in de navigatie door de sneeuw en in moerassige omstandigheden.

Twee jaar later verkocht Bombardier 12 gepatenteerde sneeuwbussen. De sneeuwkoets kon tot 7 passagiers herbergen. Ze werden vaak gebruikt op het platteland van Quebec, Canada, om post te bezorgen, als ambulances, om kinderen naar school te brengen en om vracht te vervoeren.

In 1941 vestigde Bombardier een fabriek in Valcourt, Quebec. En een jaar later werd in de stad Valcourt de L'Auto-Neige Bombardier Limitee opgericht, wat zich laat vertalen als Bombardier Snow Car Ltd.

In de Tweede Wereldoorlog kwam de Canadese regering met een rantsoeneringsbeleid voor oorlogstijd; de klanten die sneeuwscooters van Bombardier kochten, moesten bewijzen dat ze die nodig hadden of dat de sneeuwballen een essentieel onderdeel van hun levensonderhoud waren.

Om deze reden verlegde de Bombardierfabriek haar focus naar de defensie-industrie.

1947 was een goed jaar voor het bedrijf Bombardier toen er positieve persaandacht was tijdens de sneeuwstorm in Saskatchewan toen de sneeuwscooters van het leger werden gebruikt om geïsoleerde communicatietorens te bevoorraden.

Het jaar daarop vaardigde de Canadese regering een wet uit over het sneeuwvrij maken van alle wegen. Hierdoor verloor Bombardier in één jaar tijd bijna de helft van zijn omzet.

Vervolgens ging hij over op de diversificatie van zijn bedrijf; hij begon sneeuwploegen te produceren voor gebruik op gemeentelijke trottoirs ter vervanging van de bestaande door paarden getrokken voertuigen en produceerde vervolgens terreinwagens voor gebruik in verschillende industrieën zoals mijnbouw, petroleum en bosbouw.

De geproduceerde nieuwe machines hadden ski's aan de voorkant die konden worden verwijderd en vervangen door achterwielen en gebruikt op harde of verharde oppervlakken. Dit zorgde voor een dubbele bruikbaarheid van deze sneeuwscooters.

De zaken werden beter in 1951 toen de houten delen van de carrosserie werden vervangen door staal, en de gebruikte motoren waren van Chrysler met een handgeschakelde drieversnellingsbak.

In 1957 produceerde Bombardier een doorlopende rupsband die duurzaam genoeg was om sneeuwgrip te bieden. Dit voertuig kreeg de naam "Ski-Dog" omdat het werd geproduceerd als vervanging voor de hondenslee die werd gebruikt door jagers en pelsjagers.

In 1958 werd de naam veranderd in Ski-Doo nadat het eerste model per ongeluk met die naam was beschilderd.

De producten van Bombardier wonnen in de jaren daarna veel aan populariteit. De belangrijkste kenmerken waardoor de producten veel aandacht en populariteit verwierven zijn; het plezier van de snelheid van de voertuigen over de sneeuw.

De Ski-Doos leidde tot de uitvinding van een nieuwe wintersport in Quebec, Canada. Binnen vier jaar werden er meer dan 8.000 Ski-Doos verkocht. Tegen die tijd had Bombardier concurrenten als Polaris Industries en de Arctic Cat. Bombardier domineerde toen nog steeds de sneeuwscooterindustrie.

Joseph Armand Bombardier, de vader van BRP inc., stierf op 56-jarige leeftijd. Tot zijn dood overzag en controleerde hij alle operaties in elke afdeling. Hij maakte alle tekeningen zelf. Zijn zonen en schoonzonen namen het bedrijf over, wat leidde tot reorganisatie en decentralisatie. Er was de introductie van technologie zoals computerboekhouding, facturering en inventarisatie.

In 1964, na het overlijden van zijn vader, nam Germain Bombardier het bedrijf over als directeur. Zijn vader had hem geleerd hoe hij het bedrijf moest leiden. Later stopte hij in 1966 na een meningsverschil met de andere familieleden.

Na zijn ontslag verkocht hij zijn aandelen in het bedrijf. Laurent Beaudoin, de schoonzoon van Bombardier, nam de functie van president over; hij bekleedde deze functie tot 1999.

BRP sneeuwscooter
Can-am cross motorfiets

De introductie van de Can-Am, een merk van BRP inc.

Can-Am is een merk van BRP dat wereldwijd bekend is. Toen het merk in 1970 werd gelanceerd, had het als enig doel motorcross crossmotoren te produceren.

Deze crossmotoren waren speciaal ontworpen voor racewedstrijden vanwege hun hoge snelheid. De Cam-Am motoren werden beschouwd als de eerste keuze voor racewedstrijden.

De naam Can-Am kwam voort uit een wedstrijd tussen de werknemers van Bombardier; de wedstrijd was gebaseerd op de Canadese versus Amerikaanse markt. In 1972 produceerde BRP een high-performance motorcross en motorfiets.

In 1974 kwam Can-Am als eerste uit de bus in het 250cc nationaal kampioenschap van de American Motorcyclist Association. De Can-Am motorfietsen waren zeer herkenbaar aan de gele en rode kleurstelling.

Na een enorm succes stopte BRP inc. de productie van motorfietsen in 1987 en nam een pauze van 19 jaar.

In 2006 werd het merk opnieuw geïntroduceerd, ditmaal met een reeks off-road voertuigen en on-road voertuigen die in 2007 werden geïntroduceerd.

Can-Am-modellen voor op de weg

Na het debuut van Can-Am in 2006 introduceerde BRP de productie van Cam-Am on-road-modellen. De twee populairste on-road modellen zijn de driewielige Spyder en de driewielige Ryker.

Can-am Spyder

In 2007 werd de driewielige Spyder geproduceerd als Cam-Am on-road model. Dit model is sindsdien nog steeds een enorme hit. Dit model werd speciaal ontworpen als recreatievoertuig.

Het Can-Am Spyder-model werd aanvankelijk aangedreven door een vloeistofgekoelde 900 cc Rotax tweecilinder V-twin-motor, die voor dit specifieke voertuig werd aangepast om een laag koppel te ontwikkelen en te voldoen aan de emissienormen. De motor leverde 106 pk bij 8.500 tpm en 77 lb-ft koppel bij 6.500 tpm.

Het Spyder-model maakt gebruik van een elektronisch gestuurd stuurbekrachtigingssysteem om de bestuurder te helpen. Dit resulteert in een gemakkelijke en geoptimaliseerde rit met een Brembo remsysteem van hoge kwaliteit op de weg.

De Cam-Spyder modellen die vandaag worden geproduceerd, worden aangedreven door de Rotax motor van 1330cc.

Het driewielige model Ryker.

Dit model werd gelanceerd in 2018. Het staat bekend om zijn stabiliteit, betaalbaarheid, balans, toegankelijkheid, verstelbaarheid en aanpasbaarheid. Het Can-Am Ryker model is vooral ontworpen voor leuke ritjes.

Met 900cc Rotax vloeistof gekoelde motoren is dit model lichter dan het Spyder model. De Ryker is relatief gemakkelijker te besturen omdat hij gebruik maakt van de CTV-transmissie en niet schakelt. Het verhoogde zwaartepunt en het lagere gewicht zorgen voor een soepele rit.

actiefoto 2021-can-am-spyder-f3
zwart met rode Can-Am Ryker 600 te zien vanuit het zijaanzicht met op de achtergrond een oranje met blauw en wit gebouw

Meest recente Can-am modellen

De Can-Am Spyder en de Ryker modellen zijn ontworpen als driewielers. De betekenis van de 'Y' in hun namen is de opstelling met één wiel achter en twee wielen voor. Deze modellen zijn zeer stabiel vanwege het ontwerp met drie wielen. Enkele van de meest recente on-road Can-am modellen zijn de volgende.

  1. Can-Am Spyder F3

Dit model gebruikt een Rotax ace motor van 1330 cc met een 6-versnellingsbak. Hij staat bekend om zijn gedurfde en gespierde ontwerp en zijn hoge prestaties. Enkele belangrijke kenmerken zijn een voertuigstabiliteitssysteem, stuurbekrachtiging, eco- en sportmodus, panoramisch LCD-scherm en een ingebouwd antidiefstalsysteem.

  1. Can-Am Spyder RT

Dit model is ontworpen met een moderne look, verhoogd comfort en extra opbergruimte. Het wordt gedefinieerd als het toppunt van luxe touring. De belangrijkste kenmerken van dit model zijn de Rotax Ace 1330 cc motor, ABS, tractie- en stabiliteitscontrole, een antidiefstalsysteem, zesversnellingsbak, panoramisch LCD-scherm, stuurbekrachtiging, Brembo-remmen van hoge kwaliteit, en de eco- en eco-sportmodus.

  1. Can-Am Ryker

Het Can-Am Ryker-model draait om plezierige ritten. Het heeft de volgende kenmerken, Rotax ace 600 of 900 cc motoren, een automatisch transmissiesysteem, ergonomische verstelbaarheid zonder gereedschap, stabiliteit van het voertuig, aandrijfas technologie, en eco-modus en sport-modus.

Bombardier recreational products

Ben jij benieuwd geworden naar de Ryker of Spyder die in dit artikel worden genoemd? Kom dan gezellig langs bij ons in de showroom en bekijk al onze Spyder en Ryker modellen

Heb je vragen neem dan contact met ons op via onderstaande knop.

Lees ook:

2023 Can-am modellen 

Can-am motoren

Driewieler, motor of  autorijbewijs?

De nieuwe Can-am Ryker

Can-am Ryker specs

 

contact