CF Moto 800NK

CF Moto's antwoord op het middelzware naked-segment
De illustere 800NK belooft wat

CF Moto's antwoord op het middelzware naked-segment
De illustere 800NK belooft wat

CF Moto 800NK: van concept naar realisatie

Wat is dat toch met deze CF Moto 800NK? Vage geluiden over een agressief ogende naked deden de ronde achter de schermen bij CF Moto. Het NK C22-project hield de gemoederen bezig. Maar nu lijkt 2023 het jaar te worden waarin het concept van CF Moto werkelijkheid wordt en naar alle waarschijnlijkheid onder de naam van de 800NK op de markt wordt gebracht. Wij verwachten dat de EICMA 2022 in November meer zal onthullen. Maar de productieversie van 800NK zal op bepaalde punten afwijken van het originele concept van de NK C22. 

CFMoto heeft reeds een serie tekeningen ingediend van de nieuwe KTM LC8c-aangedreven Streetfighter. Een registratie van intellectueel eigendom, om te voorkomen dat concurrenten het uiterlijk van de fiets kopiëren, laten de nieuwe blauwdrukken zien hoe 800NK verschilt van het NK-C22-concept. Maar het laat tevens zien dat ze met deze motorfiets een statement willen maken: CF Moto komt eraan.

 

De CF Moto 800NK die het daglicht zal zien

De sportief tonende 800NK Naked-bike van CF Moto is niet compleet nieuw. Het motorblok is er een die we kennen  van de KTM 790 Duke. Het lijkt erop dat deze motor gebaseerd is op hetzelfde platform als de CF Moto 800MT adventure.

De meest opvallende revisie is de achterbrug, een conventioneel dubbelzijdig ontwerp in plaats van de enkelzijdige conceptversie. Enkelzijdige armen zijn stijlvol, maar vaak ook zwaarder, vaak minder stijf en duurder om te vervaardigen dan traditionele lay-outs, dus het is een acceptabele opoffering.

De 800NK krijgt ook een afwijkende uitlaat, ter vervanging van de hoogwaardige gestapelde uitlaatpijpen van Concepts, bekend van SC-project, door een enkele uitlaatdemper met dubbele uitgang. Het blijft echter hoog gemonteerd en dicht bij de achterkant verborgen om de passagiersvoetsteun te vermijden (een andere toevoeging die in het concept ontbreekt).

Een van de getallen die verandert, is het gewicht. De roadster is beduidend lichter dan de 231kg-800MT en kan onder de 200kg nat worden. Dit betekent dat het waarschijnlijk de sportiefste CFMoto-productiemotor ooit is.

Verdere details

Het vermogen en de prestaties, gecombineerd met de lagere prijs zullen de CFMoto 800NK waarschijnlijk op de kaart zetten. Dit betekent dat naked bikes zoals Yamaha’s MT-07 en Kawasaki’s Z900 een geduchte speler tegenover zicht heeft die niet alleen op prijs, maar ook op kwaliteit zal concurreren. De precieze prijs voor dit model is onbekend maar zal, CF Moto kennende, strak geprijsd zijn.

Wellicht zal de NK 800 ook het 7-inch TFT scherm, ride-by-wire elektronica en de Quick Shifter verkrijgen net zoals de 800MT Touring die heeft.

We wachten met smart op de onthullingen op de EICMA 2022. To be continued. Wil je meer info over CF Moto, klik hier om de modellen te bekijken.