Elektrische motor

Toekomst van motorfietsen: waterstof, elektrisch en hybride.
Heb je je ooit afgevraagd hoe de toekomst van motorfietsen eruit zou zien? lees snel verder!

Toekomst van motorfietsen: waterstof, elektrisch en hybride.
Heb je je ooit afgevraagd hoe de toekomst van motorfietsen eruit zou zien? lees snel verder!

Hybride motoren

Heb je je ooit afgevraagd hoe de toekomst van motorfietsen eruit zou zien? Zullen ze helemaal verdwijnen?

Komt er een grote doorbraak op het gebied van uitvindingen of verandert de motortrend? Dit zijn slechts enkele vragen die velen van ons zichzelf blijven stellen.

De motorfietstechnologie heeft opmerkelijke vooruitgang geboekt sinds de uitvinding ervan aan het einde van de 19e eeuw. Hoewel de toekomst vaak onvoorspelbaar is, kunnen we alleen maar speculeren dat de toekomst van motorfietsen veelbelovend lijkt.

Er blijven steeds meer trends en innovaties opduiken die de toekomst van motorfietsen zullen vormgeven. In dit artikel gaan we uitgebreid in op de toekomst van waterstof-, elektrische en hybride motorfietsen:

Voordat we ingaan op het nu en de toekomst, laten we u eerst even terugdenken aan hoe motorfietsen zijn uitgevonden? Zo bouw je een basis voor waar we nu staan ​​en voor de toekomst.

De eerste motorfiets van hout

Eerste 'echte' motorfiets: korte geschiedenis

Motorfietsen begonnen in de 19e eeuw als zelfrijdende fietsen.

De motoruitvinding ooit was een driewieler die Edward Butler in 1884 in Groot-Brittannië ontwierp.

Deze eerste motorfiets gebruikte een benzinecilinder als motor, die precies tussen de twee voorwielen was gemonteerd met een verbindende aandrijfketting op het achterwiel.

Gottlieb Daimler creëerde in 1885 de eerste 'echte' motorfiets met twee wielen. Deze werd als een 'echte' motorfiets beschouwd omdat hij door benzine werd aangedreven. De ‘echte’ motorfiets van Daimler was een fiets met een houten frame die werd aangedreven door een eencilinder ottomotor.

Tegen 1900 begonnen de meeste fietsenfabrikanten een centrale vonkontstekingsmotor aan de fietsen toe te voegen om ze aan te drijven.

Er was behoefte aan de constructie van betrouwbare motorfietsen, wat leidde tot wegproeven met motorfietsen en concurrentie tussen de productiebedrijven; elk bedrijf wilde snelheid, comfort, balans en perfectie. De motortests en proeven leidden tot verdere uitvindingen.

Een shift naar een duurzame toekomst?

Het enige constante is verandering, en de wereld verandert razendsnel. Terwijl de wereld strijdt tegen klimaatverandering, draagt ​​de auto-industrie haar steentje bij door zich te richten op een schone en duurzame toekomst.

Een van de grootste zorgen van wetenschappers is dat fossiele brandstoffen een belangrijke factor zijn die bijdraagt ​​aan de klimaatverandering. Wanneer fossiele brandstof wordt verbrand voor energie, komt er CO2 vrij in de lucht, een van de belangrijkste broeikasgassen die warmte vasthouden in de atmosfeer, waardoor de aarde opwarmt.

Afgezien van klimaatverandering veroorzaakt de verbranding van aardgas wel degelijk vervuiling en gezondheidsproblemen, en daarom is de overstap naar duurzame energie op dit moment onvermijdelijk

Om de effecten van klimaatverandering te verzachten, is de auto-industrie de uitdaging aangegaan om alternatieve, schone en hernieuwbare energiebronnen te gebruiken die uiteindelijk de koolstofemissies zullen verlagen.

De verandering gaat voorlopig echter langzaam, maar het gebeurt en in de toekomst zullen hernieuwbare bronnen een realiteit worden voor motorfietsen.

Productfoto kawasaki EV 2023

Bye Bye Fuel, zeg hallo tegen elektrische, waterstof- en hybride motorfietsen

De regeringen van het Verenigd Koninkrijk, Californië en Canada hebben al plannen om de verkoop van alle auto's op fossiele brandstoffen tegen 2035 te verbieden, en het is slechts een kwestie van tijd voordat andere landen over de hele wereld dit voorbeeld volgen.

Er is elke dag een grotere vraag naar duurzaam transport en de motorfietsindustrie heeft de komende jaren geen andere keuze dan te buigen voor de druk. Gelukkig worden sommige opties al getest of gepland, met als gemeenschappelijk doel duurzaamheid.

Misschien wordt het tijd dat we het hebben over elektrische en waterstofenergiebronnen, de tijd dat alleen motorfietsen met verbrandingsmotor de enige beschikbare waren, is allang voorbij.

Verschillende motorfabrikanten, waaronder de fabrikanten van Honda, Harley Davidson en Yamaha, hebben zich al gecommitteerd aan het produceren van motorfietsen die op elektriciteit en waterstof rijden, wat een gedurfde stap is op het gebied van technologie en techniek en het leven van mensen verbetert.

Laten we beginnen met elektrische motorfietsen.

Elektrische en accu-aangedreven motorfietsen zijn opmerkelijke machines die al heel lang verkrijgbaar zijn. Ze vinden echter net hun weg naar de grotere markt; hun voordeel is vrij duidelijk. Het is vrij duidelijk dat elektrisch aangedreven motorfietsen betere, slimmere en veiligere ritten betekenen. Het plan van de Britse regering om de verkoop en fabricage van benzinemotorfietsen te verbieden, is in voorbereiding. Het belangrijkste doel van dit verbod is om elektriciteit in te voeren als de belangrijkste energiebron voor motorfietsen.

Het belangrijkste onderdeel van het ontwerp van elke motorfiets is de benzinemotor, en daarom vragen we ons af hoe elektrisch aangedreven motorfietsen eruit zullen zien. Het is een uitdagende taak voor de industrieën, ook al zijn de meeste belangrijke motorfietsindustrieën al begonnen aan de reis om elektrisch aangedreven motorfietsen te adopteren en naar een groenere toekomst te gaan; wat misschien een droom leek, wordt nu werkelijkheid. De meeste van deze bedrijven zijn begonnen met het uitfaseren van motorfietsen op benzine om het doel van 2035 te bereiken.

Het is belangrijk om te bedenken dat de elektrische motorfiets in de nabije toekomst erg duur zal zijn en dat berijders vanwege de korte afstanden beperkt zullen zijn tot korte ritten. Dit is hoe enkele toonaangevende motorfietsindustrieën de verandering zijn gaan toepassen.

  • Kawasaki Heavy Industries heeft al geleidelijk formele mededelingen gedaan over zijn toezegging om over te stappen op elektrisch aangedreven motorfietsen. Kawasaki's strategische plan dat zich uitstrekt tot 2025 heeft de stap gezet om tegen 2025 tot 10 milieuvriendelijke modellen te lanceren.
  • Yamaha heeft ook zijn plan neergelegd om over te stappen op elektrisch aangedreven modellen. Yamaha heeft om te beginnen al de Neos gelanceerd, een scooter in 50cc-stijl, en is nog steeds van plan om meer elektrisch aangedreven motorfietsmodellen te produceren.
  • Honda heeft ook een plan opgesteld over hoe ze van plan zijn elektrisch aangedreven modellen te adopteren. Ze zijn van plan om tegen 2030 15% van de elektrisch aangedreven motorfietsen op de markt te verkopen.
  • BMW lijkt ambitieuzer te zijn met deze slimme overstap naar elektrisch aangedreven motorfietsen nadat ze het concept van de 2016 BMW NEXT 100 visions uitbrachten en later in 2019 de DC Vision Roadster produceerden.
  • Harley Davidson heeft zojuist een ambitieuze duurzaamheidsmissie gelanceerd om groen te worden en milieuvriendelijke modellen te produceren.
Studiofoto twee 2023 Kawasaki EV en HEV ontdekken
Studiofoto Kawasaki HEV 2023

Waterstof-waterstof motorfiets

De motorfiets op waterstof is een andere futuristische belofte voor schone energie. In tegenstelling tot benzine- of benzinemotoren heeft de waterstof-brandstofcel geen schadelijke emissies. Dit is een stap naar een duurzame energiebron en groene, milieuvriendelijke brandstof.

Hoewel waterstoftechnologie fascinerend en het ontdekken waard is, is de grote vraag hier het ontwerp van toekomstige motorfietsen op waterstof. Het hele idee achter het creëren van Hydra (motor op waterstof) zal de motorfietsen een totaal nieuwe look geven.

Hydra zal batterijen gebruiken die niet van lithium zijn, en de uitstoot zal water en een beetje warmte zijn. Water is biologisch veilig voor het milieu, dus Hydra is veel duurzamer dan op lithium werkende motoren.

Waterstof lijkt een perfecte deal om voor de toekomst af te sluiten, maar er kunnen enkele nadelen aan verbonden zijn. De hoge kosten van waterstofwinning zijn een kwestie die de moeite waard is om over na te denken, vooral nu we toekomstige veranderingen naderen.

Kawasaki en Yamaha behoren tot de grootste fabrikanten van motorfietsen die buigen voor de eis van de regering om motorfietsen op benzine te stoppen en nieuwe methoden toe te passen.

Ze hebben een nieuw groen logo op hun recente modellen die de groene, milieuvriendelijke motor vertegenwoordigen die in gebruik is. Kawasaki en Yamaha hebben al motoren op waterstof gebruikt.

Hoe zit het met hybride motorfietsen?

Hybride motorfietsen combineren elektriciteit en de verbranding van benzine. Hybride motorfietsen zijn in de eerste plaats ontworpen om de beperking van elektrisch aangedreven motorfietsen te dekken. De introductie van hybride motorfietsen is een gedurfde stap op het gebied van technologie en engineering, en verbetert ook het leven van talloze mensen over de hele wereld met een focus op duurzaamheid en opkomende groene technologieën.

De huidige trend, namelijk het produceren van voertuigmotoren die 100% hernieuwbare en milieuvriendelijke energie gebruiken, zou in de nabije toekomst hybrides kunnen overheersen.

Het grote voordeel van hybride motorfietsen is dat ze op benzine kunnen rijden als de stroom uitvalt. Het hebben van twee motoren is belangrijk, vooral als het gaat om lange reizen en tanken. Om volledig over te gaan op elektrische motoren zouden er meer elektrische oplaadpunten moeten komen zodat elektrische motorfietsen de markt kunnen domineren.

Hier zijn enkele hybride motorfietsmodellen die momenteel op de markt zijn;

  • Kawasaki hybride motorfiets
  • Piaggio Mp3 hybride motorfiets-scooter
  • Honda PCX-motorfiets
  • Logos Technologies Silent Hawk hybride motorfiets
  • Furoin M1 hybride motorfiets
  • Schneider Electric hybride motorfiets
  • Eko ET 120 Hybride motorfiets

Toekomstige veranderingen die te verwachten zijn op het gebied van motorfietstechnologie

  • Compacte batterijen die dagen kunnen meegaan op een enkele lading
  • Kortere oplaadtijd van de batterij
  • Verbeterde ergonomie
  • Geavanceerde veiligheidssystemen die de berijder van extra hulpmiddelen voorzien
  • Futuristische ontwerpen
  • Interactieve helmen met slimme functies zoals onder andere Bluetooth-connectiviteit, ruisonderdrukking en spraakbesturing.
  • Verlaging bouwkosten
  • Draadloos oplaadsysteem
Kawasaki hev sportmotor op het circuit

Elektrische motor: verdere gedachten

De toekomst van de motorfietsproductie is briljant en veelbelovend, vooral als het gaat om de bescherming van het milieu.

De grote vraag die we ons moeten stellen, is hoe deze geplande wijzigingen andere gerelateerde problemen, zoals kosten en betrouwbaarheid, zullen aanpakken.

De kosten van het gebruik van waterstof of elektriciteit voor het aandrijven van voertuigmotoren blijken een beperkend probleem te zijn. Dat is de reden waarom de meeste bedrijven nog steeds hybride motorfietsen produceren, zodat de verbranding van benzine als back-upkrachtbron fungeert.

Verandering is onvermijdelijk en kan gepaard gaan met veel spanningen, maar uiteindelijk zal het belangrijkste doel, namelijk duurzaamheid, worden bereikt.

De eerste elektrische motoren zijn inmiddels al bekend en wij zijn daar natuurlijk maar al te benieuwd over. Bekijk hier de elektrische en hybride motoren van Kawasaki