Motorbranche 2023
Waar moet je rekening mee houden
Vier onmisbare tips om jouw droommotor te bemachtigen in 2023 en teleurstelling te voorkomen
Waar moet je rekening mee houden
Vier onmisbare tips om jouw droommotor te bemachtigen in 2023 en teleurstelling te voorkomen
Motoren afleveren 2023>
Het afleveren van motoren in 2023 zal, net als in 2021 en 2022, niet zonder slag of stoot zijn. Het is geen verrassing dat we in 2022 een dieptepunt hebben gekend wat betreft het aanbod van nieuwe modellen. De gehele toeleveringsketen lag en ligt nog steeds overhoop.
Bij Motorcity Amsterdam hebben we geprobeerd zo veel mogelijk de schade te beperken door creatief om te gaan met leveringen om toch de klant te bedienen zoals men mag verwachten.
Maar dit was dan toch echt het jaar waar ook u als consument met de neus op de feiten werd gedrukt. Maar de industrie heeft geleerd en langzaam maar zeker begint alles weer aan te trekken. Sommige modellen staan zelfs al in de showroom, ten tijde van schrijven (nov ’22). Mocht je benieuwd zijn naar alle modellen, aan het eind van dit artikel ben je een paar lessen wijzer en kun je direct doorklikken naar de modellen van 2023.
Hier hebben we van geleerd. In dit artikel geven we jou 4 onmisbare tips die je direct kunt toepassen om jouw toekomstige droommotor te bemachtigen zonder teveel uitdagingen. Zeker tip nummer 4 raden we ten zeerste aan.
Wat is er aan de hand?
Gigantische chiptekorten, goederenschepen die vastliggen en een Corona-pandemie van 2 jaar lang waren de belangrijkste combinatie van factoren die het aanbod van nieuwe modellen behoorlijk deden afremmen. De industrie ving dit jaar rake klappen. Dit resulteerde in een tekort van populaire modellen zoals de Z650, Tracer 7 en 9 (GT), Ténéré of bijvoorbeeld de RS motoren van Kawasaki.
Langzaam maar zeker drong het begin dit jaar ook door bij de consument dat er geen vinger te wijzen valt. Het is een mondiale uitdaging. En als dealer doet niets meer pijn dan “nee, helaas” te moeten zeggen. Talloze telefoontjes die beantwoordt moesten worden met “misschien wel, misschien niet”, of “het duurt helaas een maand langer”, waren voor ons, net als voor u, een verschrikking.
Voor 2023 gaan we uit van een beter jaar. Alhoewel we een slag om de arm moeten houden en keiharde toezeggingen soms in het midden moeten laten, zijn we voornemens om onze klanten beter te bedienen. Ons doel is meer nieuwe modellen beschikbaar te maken en levertijden flink in te korten. Omdat we hierbij voor bijna de volle 100% afhankelijk zijn van wat we via onze importeurs binnen krijgen, willen we u wel helpen om toch uw droommotor binnen afzienbare tijd te kunnen leveren op het moment dat u besluit er een te kopen.
De afgelopen jaren zijn uitdagend geweest voor de hele wereld in het algemeen. Iedereen heeft wel een idee die zijn vaak ook correct. Alleen lijkt het wel de ‘perfect storm’ waarbij alle factoren, die economieën draaiende houden, zonder kompas de zee op dobberen. Pandemie, chiptekort, verstoorde arbeidsmarkt, globale logistieke uitdagingen, schepen die vaststaan en nu dan de oorlog in Oekraïne.
Motor leveringstijd >
De effecten die we dit jaar al terug zagen zijn simpel (en hard).
Leveringstijden van motoren
Wachttijden zijn disproportioneel gestegen. Waar je vroeger op bijzondere modellen wel eens een maand of maximaal twee maanden moest wachten, komen de populaire merken en modellen nu soms met wachttijden van minsten een kwartaal en een half jaar is geen ongebruikelijk tijdsbestek.
Prijs van motoren
De toeleveringsketen die overhoop ligt en materialen die slecht verkrijgbaar zijn zorgen in verschuiving tussen vraag en aanbod. Producenten merken dit in de prijzen van onderdelen, zij berekenen dit door aan de dealers en uiteindelijk consumenten.
Zo kregen we nieuwe prijzen door van ongeveer alle modellen. En die zijn niet omlaag gegaan. Sterker nog, flink omhoog ook. Meer dan de gemiddelde inflatie van de afgelopen maanden. Gemiddeld zijn de motoren zo’n € 300,- tot € 600,- duurder geworden.
Motor occasions
Een bijkomend effect is dat er minder motoren verkocht worden en daarmee minder motoren als occasions op de markt komen. De prijzen op tweedehands en derdehands motoren is bovengemiddeld hoog en de markt rouleert niet zoals voor Corona en de oorlog in Oekraïne.
WAT TE DOEN VOOR HET VOLGENDE SEIZOEN?
Hebben de mondiale uitdagingen ervoor gezorgd dat je dit jaar jouw droommotor bent misgelopen? Of wil je kosten wat koste wat kost jou volgende bike rijden op het moment dat je ‘m koopt? Voorkom teleurstelling door de juiste acties te ondernemen.
Tip 1 – Doe goed vooronderzoek
Bel ons of stuur een mailtje. Bekijk reviews van afhankelijke bronnen. Bij Motorcity zullen we u transparant inlichten over de mogelijkheden. We weten dat het internet volstaat met berichten die je lekker maken over snelle levertijden en kortingen en we zullen u daarvoor proberen te behoeden. Als het “too good to be true” is, dan is het vaak ook zo, zeker in deze markt. Let dus goed op en zorg dat je via officiële kanalen contact zoekt en je informatie krijgt.
Tip 2 – Demoritten
Demoritten zijn een belangrijk onderdeel van het koopproces, maar houd er rekening mee dat demo-modellen niet op voorhand beschikbaar zijn. Neem contact op bij je dealer om naar de mogelijkheden te vragen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Tip 3 – Koop voor of buiten de piekperiode om
Men begint een zoektocht aan het eind van een zomerseizoen of richting de winter. Een beslissing over de aankoop van een motor is immers niet zomaar gemaakt. Op het moment dat de lente voor de deur staat, is er een natuurlijk piekmoment en komen kopers uit hun schulp om gehoor te geven aan hun beslissing. Om vervolgens kans te maken op een teleurstellend bericht: “We zijn uitverkocht”, of “we hebben maar 3 machines van dit model mogen ontvangen, dus helaas”.
Supertip 4 – Plaats een voororder
Ben je serieus over een bepaald model, plaats de order alvast. Het voordeel is dat je voorop op de lijst wordt gezet bij de merken (en daarmee ook bij ons) en wij dus eerder bepaalde modellen geleverd krijgen. Maak je geen zorgen, je kunt je nog altijd terugtrekken uit een voororder. Op deze manier zet je jezelf vooraan in de rij, maar mocht er onverhoopt iets tussenkomen, kun je nog altijd ‘nee’ zeggen. Handig toch!
Modellen en leveringen
Modellen waarvan wij verwachten dat de leveringsuitdagingen zullen aanhouden:
Yamaha
Tracer 7, 7GT, 9 en 9 GT
Momenteel de meest populaire tourer. En dat is niet gek. Een fantastische motor met het welbekende CP2 en CP3-blok van Yamaha. Zowel de looks als de prestaties van deze machine zijn buitengewoon.
Mt 07, MT09 (+SP), Mt10 (+SP)
Samen met de Z-modellen van Kawasaki veruit de populairste naked-bikes. De MT zijn toegankelijke en toch krachtige motorfietsen die een steeds breder publiek trekken.
Tenere 700
De ultieme all-road motor. Ongekend populair onder de fanaten die wel een van de gebaande paden afwijken.
X-Max modellen
Veruit de meest populaire motorscooter. Comfort, gemak en kwaliteit maken deze XMax een zeer geliefd model onder de mensen die deze tweewieler voor woon/werkverkeer gebruiken.
Kawasaki
Z 650 & Z900
De enige echte tegenhanger Yamaha (MT). Een onmiskenbare look en een performance waar je u tegen zegt.
Z 650RS & Z900RS
De ultieme leiders in het ‘modern classic’ segment. Een nostalgische look met een rijervaring a la 2022. Fantastische krachtige motoren met een heerlijke handling.
Versys 1000 & 650
Net als de Tracers van Yamaha zijn de Versys-modellen strak ontworpen werkpaarden. Met GT opties (koffers) nemen deze tourers pur sang je mee van je woonplaats naar je vakantiebestemming in de bergen.
Vulcan S
De ultieme cruiser. Eindelijk een écht nieuw Cruiser concept met een krachtig staand 650cc tweecilinder blok, een volkomen eigen gezicht en de beste handling in zijn klasse.
Ninja (650 & 1000)
Het segment waar Kawasaki van alle modellen het meest in uitblinkt: Sporttoerers. De ninja hebben een race-uiterlijk maar een tourkarakter. De perfect combinatie van kracht, comfort en wendbaarheid.
Suzuki
GSX950
Scherp sturen en volop koppel. Een sportieve blikvanger omdat hij dezelfde indrukwekkende styling heeft als de GSX-S1000.
Maar wel met interessant prijsverschil tov. z’n grote broer.
V strom 650A & XTA + 1050A & XTA
De V-Strom’s zijn een echte krachtpatser en gemaakt voor de echte ontdekkingsreiziger. Net als de Versys en Tracer-modellen is ook de Vstrom onderdeel van het populaire toursegment.
GSX S1000 GT
Het prachtige sporttourermodel waar in 2022 veel naar uitgekeken werd. Een ware tegenhanger van de Ninja 1000 motoren van Kawasaki. Helaas is deze mondjesmaat uitgeleverd. Maar zeker een om naar uit te kijken
Can-Am Spyders
Deze bijzondere machines vinden steeds meer een plek op het Nederlands wegdek. Helaas heeft ook BRP (het moederbedrijf) te maken gehad met de uitdagingen die niemand ontgaan zijn. Zeker voor de gewilde (en bijzondere) Spyder modellen raden we aan op tijd aan te kloppen.
35KW motor
Voor de rest raden we aan alle A2 motor rijders op tijd te gaan oriënteren. Niet alle modellen hebben een 35kw uitvoering, dit is dus een extra uitdaging voor de A2-rijder. Begin daarom op tijd.
Sommige modellen zijn al geleverd. Wij verwachten dat de uitlevering van de meeste modellen in Q1 ’23 plaatsvindt en dat tot en met juni ’23 alles in de showroom moet staan. Maar houd er rekening mee, voor sommige modellen kan er een wachtlijst zijn. Hier vind je alle nieuwe modellen van 2023. Daarbij kun bij ons ondanks de kwakkelende keten een ruim aanbod occasions vinden.
Wil je persoonlijk advies over je volgende stappen, dan ben je altijd welkom showroom.
Bel ons op 020 480 80 10 of stuur een mail aan verkoop@motorcityamsterdam.nl
Meer nieuws
Op zoek naar jouw volgende motor? De 2025 Kawasaki Versys 650 combineert veelzijdigheid, comfort en prestaties, en ...
Ben jij een avontuurlijke Yamaha Ténéré-rijder? Dan mag je de Ténéré Travel Trophy 2025 niet missen!...
Het voorbereiden van je motor voor de winterstalling voorkomt veelvoorkomende problemen door kou en vocht, zoals ro...