We starten dan ook gelijk met dit grote nieuws. In een belangrijke toespraak op EICMA in Milaan onthulde Hiroshi Ito, president van Kawasaki Motors Corporation, een reeks nieuwe Kawasaki-modellen en baanbrekende prototypes. Hij deelde ook meer details over zijn bedrijfsbrede visie voor het bereiken van koolstofneutraliteit.
EV’s
Na de onthulling van het EV-concept op Intermot, introduceert Kawasaki ook een productieversie van het EV-model. Het Naked Z-model en het Disguise Ninja-model worden aangedreven door dezelfde dubbele batterijen, met een maximale capaciteit van 3,0 kWh. Beide modellen voldoen aan de Europese A1-rijbewijsregels en zullen naar verwachting ergens in 2023 in de verkoop gaan.
HEV
Naast elektrische voertuigen blijft Kawasaki andere aandrijflijninnovaties verkennen, waarbij voor het eerst in Europa een voorproefje wordt gegeven van Kawasaki’s eerste hybride motorfiets. HEV-machines die snel en naadloos kunnen schakelen tussen verbrandingsmotoren en elektrische aandrijving zullen naar verwachting vanaf 2024 in het assortiment komen.
Waterstof
Een ander zeer interessant en uniek prototype is te vinden op de stand van Kawasaki. Deze experimentele motorfiets is gebaseerd op de Supercharged Ninja H2, die gebruik maakt van directe injectie en waterstofbrandstof.
Ito benadrukte niet alleen Kawasaki’s toewijding aan verbrandingsmotoren en onderzoek naar toekomstige brandstoftypes, maar ook het nieuwe “Go with Green Power”-project, dat erop gericht is Kawasaki te helpen koolstofneutraliteit te bereiken binnen een strategisch tijdsbestek.” onthulde een nieuw symbool voor de initiatief.
Voor 2025 wil Kawasaki minstens 10 modellen beschikbaar hebben die onder het zero emission-kopje vallen.
Bekijk ons interview met Giovanni Poli, Director Technical Services, Kawasaki Italy