Nieuwe Suzuki GSX 8S
Begin 2023 de nieuwe Suzuki GSX-8S bij ons in de winkel
De Suzuki GSX motoren zijn dé keuze voor een motor in het Street segment van Suzuki. Zelfs binnen de verschillende GSX modellen is er keuze. Wil je een sportieve bike maar wel een rechte zithouding, dan is een bike uit de GSX-S serie the way to go! Daar is nu de middelzware street bike aan toegevoegd: de GSX 8S
Begin 2023 de nieuwe Suzuki GSX-8S bij ons in de winkel
De Suzuki GSX motoren zijn dé keuze voor een motor in het Street segment van Suzuki. Zelfs binnen de verschillende GSX modellen is er keuze. Wil je een sportieve bike maar wel een rechte zithouding, dan is een bike uit de GSX-S serie the way to go! Daar is nu de middelzware street bike aan toegevoegd: de GSX 8S
De nieuwe Suzuki GSX-8S
De nieuwe GSX-8S is een motor die van alle markten thuis is. Of je hem nou wilt meenemen voor een korte rit in de stad, of voor een lange bochtige route over een mooie landschap. Deze motor is geschikt voor beide!
Nog iets handigs om te weten; de nieuwe GSX-8S is ook bereikbaar voor de rijders met een A2 rijbewijs met 35 kW.
Suzuki GSX-8S VS GSX-S1000 (2022)
Qua uiterlijk heeft de nieuwe de nieuwe GSX-8S redelijk wat weg van zijn grote broer de GSX-S1000. Bijvoorbeeld het sportieve strakke design met korte lijnen en het agressieve front met de kenmerkende twee LED- koplampen boven elkaar. Beide motoren zijn echte boos kijkers. Maar toch is er wel een degelijk verschil gemaakt tussen de nieuwe Suzuki GSX-8S en de Suzuki GSX-S1000. Één van de grote verschillen tussen deze twee motoren is letterlijk de motor. Het hart van de fiets.
De nieuwe GSX-8S is namelijk uitgerust met een 776 cc parraleltwinblok, een tweecilinder dus. Terwijl de GSX-S1000 uitgerust is met een 999 cc inline-four blok, een viercilinder dus.
GSX-8S |
GSX-1000 (2022) |
|
Motor |
776 cc par.twin |
999 cc inline-four |
PK |
82.9 pk |
150 pk |
Torque |
78 Nm |
80lb-ft |
Rijklaar gewicht |
202 kg |
214kg |
Gloednieuwe 776 cc paralleltwin
De nieuwe GSX-8S is uitgerust met een nieuw ontwikkelde 776 cc parraleltwin motor. De naam parraleltwin verraadt het al, de nieuwe GSX-8S is een tweecilinder! Dit betekend extra veel koppel onderin. Zo genereert de motor al een koppel van 78 Nm bij 6800 toeren per minuut! Maar het hoge koppelaantal is niet het enige wat deze 776cc tweecilinder biedt.
Ook is de motor zuinig op lange afstanden en sta je dus minder vaak aan de pomp. Met een brandstofgebruik van gemiddeld 1liter op 23.8 kilometer kun je best een heel stuk voort met de 14 liter tank van de nieuwe GSX-8S .
Nice to know: de nieuwe GSX-8S is uitgerust met een BI-directional quickshifter.
Styling en kleur
Wat direct opvalt aan de nieuwe GSX-8S is de agressieve uitstraling. De houding van de motorfiets is naar voren, wat kenmerkend is voor de streetfighter-categorie. De brede tank geeft de nieuwe GSX-8S een gespierde look.
Niet alleen agressief kenmerkt de look van de nieuwe GSX-8S, ook de schoonheid van de motor komt duidelijk naar voren. Kijk bijvoorbeeld maar naar de smalle taille en de diamant vormige LED-koplampen van de motor welke overigens niet alleen maar optisch goed uitkomen. Ook geven de LED-koplampen letterlijk een bak licht. Erg belangrijk voor eigen zicht en om gezien te worden door andere weggebruikers!
Het frame van de nieuwe GSX-8S zorgt ervoor dat je makkelijk verder naar voren kunt zitten met de heupen, zodat de motor nog beter beheersbaar is bij bijvoorbeeld kleine korte bochten.
De nieuwe Suzuki GSX-8S is verkrijgbaar in drie kleurstellingen, namelijk de Pearl Tech White, Pearl Cosmic Blue of Metallic Mat Black met Glass Sparkle Black.
Verschillende rij modi
Het 5-inch TFT-display biedt drie verschillende rij modi. Namelijk; Basic, Active en Comfort. Waarom je deze rij modi zou gebruiken? De rij modi zorgen voor meer rij-plezier en meer vertrouwen in de motorfiets!
- Modus Active (A): ook wel de sportieve rij modi. Deze rij modi zorgt voor snel en scherp gasrespons en de meeste koppel.
- Modus Basis (B): ook wel de dagelijkse rij modi. Deze rij modi zorgt ervoor dat de motor iets minder fel reageert en zorgt tevens voor een meer verdeelde vermogensafgifte.
- Modus Comfort ©: Ook wel de vriendelijkste rij modi. Gasrespons en koppel worden nu nog meer verdeeld. Ideaal wanneer er bijvoorbeeld gereden wordt op een glad of nat wegdek.
Electronics
De nieuwe GSX-8S is uitgerust met een uitgebreid Suzuki Intelligent Ride System- elektronicapakket. Het ABS-systeem in combinatie met het Suzuki Traction Control System* zorgt ervoor dat de rijder meer vertrouwen heeft in de motor.
Verder is de nieuwe GSX-8S uitgerust met Suzuki Clutch Assist System wat zorgt voor soepel schakelen. Ook kun je de nieuwe GSX-8S starten met één druk op de knop door het Suzuki Easy Start System. Verder zorgt Low RPM Assist ervoor dat je soepel wegrijdt.
*Suzuki Traction Control System
Ook wel STCS genoemd. STCS geeft bij accelereren met minder grip, toch vertrouwen. STCS voorkomt doorslippen van het achterwiel. STCS kun je via drie modi instellen en is ook uit te schakelen.
Nieuwe Suzuki GSX-8S
De marktintroductie van de nieuwe Suzuki GSX-8S in Nederland staat gepland voor het eerste kwartaal van 2023. Kun je niet wachten? Plaats een voororder via verkoop@motorcityamsterdam.nl
Tip: Suzuki heeft te kennen gegeven dat ze in 2023 weer een significante verhoging in prijs zullen doorvoeren. Neem een kijkje in ons huidige aanbod van Suzuki mocht je ook geïnteresseerd zijn in occasions check dan deze link.
Meer nieuws
Op zoek naar jouw volgende motor? De 2025 Kawasaki Versys 650 combineert veelzijdigheid, comfort en prestaties, en ...
Ben jij een avontuurlijke Yamaha Ténéré-rijder? Dan mag je de Ténéré Travel Trophy 2025 niet missen!...
Het voorbereiden van je motor voor de winterstalling voorkomt veelvoorkomende problemen door kou en vocht, zoals ro...