GYTR Achtertandwiel 45T (Marchesini Wheels) – GYT-RPSPR-45-00
Specificaties
	- 
	Naam / onderdeel: GYTR Rear Sprocket 45T (voor Marchesini-wielen) 
- 
	OEM / artikelnummer: GYT-RPSPR-45-00  
- 
	Aantal tanden: 45 tanden 
- 
	Speciaal ontworpen voor: Marchesini-wielen (lichtgewicht race- / supersport wielen) 
- 
	Kettingconversie / aandrijving: bedoeld voor conversie naar 520-kettingsysteem, in combinatie met dit achtertandwiel 
- 
	Materiaal / afwerking: lichtgewicht en duurzame constructie, met een speciale coating (zwart of beschermende laag) om slijtage te beperken en corrosie te verhinderen 
- 
	Toepassing in Yamaha GYTR-accessoires (Supersport-onderdelen) 
- 
	Compatibiliteit: geschikt voor modellen en configuraties die gebruik maken van Marchesini-wielen en die een 520-kettingsconversie onderschrijven 
- 
	Opmerkingen: bij conversieprojecten wordt vaak verwezen naar de mogelijkheid om de eindoverbrenging te wijzigen in combinatie met andere tandwielen & kettingcomponenten 
Toepassingen
Dit tandwiel is bedoeld voor specifieke (performance / race / conversie) toepassingen. Hieronder enkele voorbeelden van gebruikssituaties:
	- 
	Circuit / wedstrijdrijden
 In de raceomgeving is gewichtsreductie, optimale respons en minimale slijtage belangrijk. Dit achtertandwiel, in combinatie met Marchesini-wielen, draagt bij aan een lichte, efficiënte aandrijflijn met goede duurzaamheid.
 
- 
	Supersport / sportieve straatmotor
 Voor rijders met sportieve ambities (bijv. straatgebruik met snelle bochten, intensief gebruik) kan dit tandwiel ingezet worden in combinatie met een conversiepakket (520-ketting) om de prestaties te verbeteren en een race-georiënteerde setup te ondersteunen.
 
- 
	Conversieprojecten / tuning
 Als je bijvoorbeeld een motor wilt omzetten van een zwaarder tandwielsysteem naar een lichtere race- of supersportconfiguratie — dit tandwiel is ontworpen voor zo’n conversie, zeker bij gebruik van Marchesini-wielen.
 
- 
	Vervanging bij slijtage
 In high-performance omstandigheden slijt een achtertandwiel sneller. Als het originele tandwiel zijn limiet bereikt, kan dit GYTR-tandwiel dienen als OEM-kwaliteit upgrade of vervangend onderdeel, mits alle compatibiliteit gecontroleerd wordt.
 
In al deze toepassingen moet de rest van de aandrijving (ketting, voor- & achtertandwiel, kettingspanning, uitlijning) in goede staat zijn om het voordeel van dit tandwiel volledig te benutten.
Voordelen
	- 
	Lichtgewicht ontwerp
 Omdat het specifiek is ontworpen voor Marchesini-wielen en een performance-setting, helpt dit tandwiel om massa in de draaiende delen te beperken, wat de acceleratie en respons positief beïnvloedt.
 
- 
	Duurzaamheid & bescherming
 De speciale coating of afwerking (zoals een zwarte beschermlaag) helpt tegen corrosie, slijtage en vermindert wrijving, wat de levensduur verlengt.
 
- 
	OEM / merkkwaliteit
 Omdat het deel uitmaakt van het GYTR-assortiment van Yamaha, is de pasvorm, tolerantie en compatibiliteit met andere upgrade-onderdelen gewaarborgd.
 
- 
	Flexibiliteit in tuning
 In een conversie- of tuningproject kun je de eindoverbrenging (via voor- of achtertandwiel) afstemmen. Dit tandwiel is ontworpen met zulke flexibiliteit in gedachten (in combinatie met 520-ketting).
 
- 
	Betere prestaties in veeleisende omgevingen
 In combinatie met hoogwaardige kettingonderdelen maakt dit onderdeel deel uit van een geheel dat minimale verliezen, precieze krachtoverbrenging en robuustheid in racecondities kan leveren.
 
Hoe te gebruiken / aandachtspunten vanuit klantperspectief
Montage & installatie
	- 
	Controleer compatibiliteit vooraf
 Voordat je bestelt: bevestig dat jouw motor en wielconfiguratie (bijv. dat je Marchesini-wielen hebt) en kettingsysteem (bijv. 520-ketting) compatibel zijn.
 
- 
	Benodigde extra onderdelen 
		- 
		Ketting (520-ketting van juiste lengte en sterkte) 
- 
		Voor- en eventueel ander achtertandwiel (voor gewenste eindoverbrengingsratio) 
- 
		Boutset voor montage van het tandwiel (boutlengte, ringen etc.) 
- 
		Schroefborgmiddel (om de tandwielbout te beveiligen tegen lostrillen) 
- 
		Momentsleutel om de bouten volgens specificatie aan te draaien 
 
- 
	Voorbereiding
 Reinig de naaf en montagevlakken grondig, ontvet waar nodig en controleer op beschadigingen of slijtage van de naaf.
 
- 
	Montage en afstelling
 Monteer het tandwiel op de juiste manier (met de juiste oriëntatie, eventuele markeringen) en draai de bouten aan volgens voorgeschreven momenten. Controleer de uitlijning van ketting (lineaire vlakheid) en stel de kettingspanning correct in volgens fabrieksvoorschriften.
 
- 
	Inlopen / testfase
 In het begin kilometers (meestal de eerste 50–100 km) is het verstandig om periodiek de bouten te controleren op vastzitten en de kettingspanning te hercontroleren (er kan enige zetting optreden).
 
- 
	Regelmatig onderhoud
 Controleer slijtage van tandwiel en ketting, reinig en smeer de ketting, inspecteer de coating / beschermlaag van het tandwiel, vooral bij blootstelling aan vuil, vocht of corrosieve omstandigheden.
 
Aandachtspunten
	- 
	Zorg dat de kettinglijn goed is — misalignment kan leiden tot versnelde slijtage of schade aan ketting en tandwiel. 
- 
	Bij intensief circuitgebruik kunnen hoge krachten optreden — controleer bouten en verbindingen regelmatig. 
- 
	In natte/zanderige omstandigheden is frequente schoonmaak belangrijk om abrasieve deeltjes (zand, gruis) die tandwiel en ketting kunnen beschadigen te minimaliseren. 
- 
	Wanneer je een andere verhouding (bijv. kleiner of groter achtertandwiel) gebruikt in combinatie met dit tandwiel, reken dan uit wat dat doet met torque / maximum toeren — wijzigingen kunnen subtiele gevolgen hebben voor prestaties, versnellingen of mechanische belasting. 
- 
	Zorg dat de boutlengte, sleutelgrootte en borgingsmethode correct zijn — een te lange bout kan interfereren, een te korte ontbreekt sterkte. 
- 
	Als je niet zeker bent van montage of uitlijning, overweeg dan professionele montage in een gespecialiseerde werkplaats of bij een Yamaha-dealer.