GYTR Brembo T-Drive Brake Disc 320 mm (GYT-RBRET-DR-00)
Specificaties
	- 
	Fabrikant: GYTR (onderdeel van Yamaha) in samenwerking met Brembo Racing. Volgens de officiële accessoirespagina van Yamaha vermeldt het product de part-number GYT-RBRET-DR-00. 
- 
	Diameter rotor: 320 mm. 
- 
	Technologie: T-Drive systeem, waarbij de koppeling tussen rotor en aluminium carrier is uitgevoerd met een “T-” profiel in plaats van klassieke busverbindingen. Dit systeem zorgt voor betere overdracht van remkoppel en hogere weerstand tegen thermo-mechanische belastingen. 
- 
	Type: Vol “floating” remschijf – zowel radiale als axiale beweging toegestaan tussen rotor en carrier voor betere koeling, minder vervorming en lichtere massa. 
- 
	Materiaal: Rotor van roestvrij staal, carrier van CNC-gefreesd aluminiumlegering. 
- 
	Diktemaat & andere maatgegevens: Voor de 320 mm variant wordt in de open markt vaak opgegeven: dikte ca. 5,5 mm en een breedte van de wrijvingszone ca. 33 mm (voor soortgelijke T-Drive discs) – bijvoorbeeld bij andere merken: 5,5 mm dikte. 
- 
	Toepasselijkheid: Vermeld in de Yamaha GYTR accessoirescatalogus onder “High Performance T-DRIVE Racing Brake Discs 320 mm (Set)”. 
Toepassingen
Deze remschijf is ontworpen voor sportief gebruik met hoge eisen, denk aan:
	- 
	Circuitdagen: rijders die hun motor inzetten op het circuit en herhaaldelijk hoge remtemperaturen genereren. De T-Drive technologie en 320 mm diameter zorgen voor betere warmtehuishouding en consistent remvermogen tijdens meerdere sessies. 
- 
	Wedstrijdrijden / track-only motoren: voor teams of enthousiaste rijders die het remsysteem upgraden om maximale prestaties en betrouwbaarheid te behalen in race-omstandigheden. 
- 
	High-performance straatmotoren / sportmotoren die ook af en toe circuitwerk verrichten: bijvoorbeeld een motor die standaard krachtsopbouw heeft en geschikt is voor zowel straat als track. De grotere rotor en hoogwaardige constructie bieden voordeel t.o.v. standaard schijven. 
- 
	Optimale remprestaties bij zwaardere rembelasting of wanneer de standaard schijven sneller verzadigen of vervormen: door de 320 mm diameter en het floating principe kan deze schijf beter omgaan met langere remacties zoals in bergachtig terrein of sportief toeren. 
Voordelen
	- 
	Verbeterde remkracht en remgevoel: door de grotere diameter en de geavanceerde T-Drive koppeling wordt het remkoppel efficiënter overgebracht, met als resultaat een directer en consistenter remgevoel. 
- 
	Betere thermische prestaties: het ontwerp is gericht op het behoud van remeffect onder hoge temperaturen en herhaald gebruik. De floating constructie vermindert vervorming en slijtage door hitte. 
- 
	Verminderde massa ten opzichte van conventionele schijven: hoewel precieze gewichtsdata voor deze part-code moeilijk te vinden zijn, geeft de T-Drive technologie lichtere componenten weer zoals de CNC aluminium carrier. Verminderde onverenigde massa verbetert rijkarakteristiek. 
- 
	Lange levensduur en hoge betrouwbaarheid onder zware omstandigheden: ontworpen met motorsportelementen en know-how van onder andere SBK/MotoGP 
- 
	Plug-&-play vervanging (mits compatibele uitvoering): veel leveranciers geven aan dat de disc direct in plaats van de standaard schijf te monteren is, zonder modificaties. 
Hoe te gebruiken / goed om rekening mee te houden
	- 
	Controleer compatibiliteit: voordat je de GYTR Brembo T-Drive remschijf installeert, zorg dat jouw motor voorzien is van het juiste type remklauw en bevestigingsmaten (boltholes, offset, hub-maat). Hoewel de kit bedoeld is voor high performance modellen binnen het Yamaha-ecosysteem, is controle op pasvorm essentieel. 
- 
	Inspecteer de remschijven, pads en calipers vooraf: bij vervanging op een sportmotor is het aan te raden vooraf te controleren op vervorming, slijtage van de schijf en de staat van de remklauw. Soms is het nodig de remklauw te reinigen, glijpennen te onderhouden en remvloeistofstatus te checken. 
- 
	Bed-in (inrijprocedure): nieuwe high performance schijven vereisen vaak een specifieke inrijprocedure: meerdere remacties met geleidelijke toename van belasting, afkoeling tussen sessies om optimale contactlaag tussen rempad en schijf te vormen. Dit draagt bij aan maximale werking en langere levensduur. Veel leveranciers geven aan dat bij T-Drive-versies het geluid van de floating koppeling (“klik” of “tikkend” geluid) normaal is in beginfase. 
- 
	Let op remvloeistof en temperatuurhuishouding: bij intensief remgebruik kan de gehele reminstallatie erg warm worden. Gebruik daarom bij voorkeur remvloeistof met hoog kookpunt, en controleer de remleiding- en caliperstatus regelmatig. 
- 
	Controleer de dikte van de nieuwe schijf na montage en in gebruik: race-gerelateerde schijven kunnen sneller slijten, vooral als ze gecombineerd worden met agressievere rempads. Houd rekening met onderhoudsinterval. 
- 
	Gebruik van juiste rempads: de schijf werkt het beste in combinatie met rempads die geschikt zijn voor hoge temperaturen en performance toepassing. Een mismatch kan leiden tot minder remvermogen of ongelijkmatige slijtage. 
- 
	Montage door ervaren technicus: gezien de hoge eisen en het prestatieniveau van dit onderdeel is het sterk aan te raden om de montage uit te laten voeren door een specialist of ervaren werkplaats, inclusief juiste momentopgaven, controle op speling en ontluchting van het systeem. 
Andere benodigdheden / belangrijke aandachtspunten
	- 
	Rempads: zoals eerder genoemd, een upgrade van de remschijf vraagt vaak ook een upgrade van de rempads. Voor optimale prestaties is het verstandig de pads te selecteren die passen bij circuit- of sportgebruik. 
- 
	Upgrade remleiding: indien je intensief circuitwerk doet, kunnen stalen gevlochten remleidingen bijdragen aan consistenter remgevoel en minder compressie/vervorming bij hoge druk. 
- 
	Inspectie remschijf-offset / hub: bij overschakeling naar grotere diameter of andere schijf is het nodig te controleren of de schijf goed gecentreerd is (hub-maat, boltholes), en of de remklauw correct staat t.o.v. de schijf. Onjuiste geometrie kan leidingen, klauw en schijf negatief beïnvloeden. 
- 
	Gewichtsverandering / handling: de installatie van een grotere of prestatiegerichte remschijf kan invloed hebben op de stuur- en vering eigenschappen (onverenigde massa, remmoment). Houd hier rekening mee en controleer of je wegligging of remstabiliteit wilt optimaliseren. 
- 
	Reguliere onderhoudsinspectie: regelmatige controle van schijf-dikte, vlakheid, let op blauwverkleuring (oververhitting), en controle op speling van floating koppelingen is gewenst. 
- 
	Garantie en gebruiksvoorwaarden: gebruik buiten de originele specificaties (bijv. extreme circuitsessies zonder onderhoud) kan invloed hebben op garantie of slijtage-gedrag; raadpleeg de dealer of fabrikant ten aanzien van gebruiksadvies. 
- 
	Compatibele modellen: hoewel speciaal ontwikkeld voor high-performance Yamaha motoren, is het belangrijk exact te weten voor welk motor-type en bouwjaar de part-number geldt. Raadpleeg de Yamaha GYTR catalogus of dealer voor bevestiging.