Yamaha

Yamaha R9

Hij is er, de Yamaha R9! Vol met handige electronics en stoere looks.

Plaats een voororder
Yamaha R9
Modeljaar: 2025
 
v.a. 15.499,-
Contact

De voordelen van
deze motor

CP3 motor

Nieuwe generatie KYB- instelbare vering

Cruise-control

Yamaha R9 kopen

De Yamaha R9. Elke nieuwe lancering binnen Yamaha's 'R'-serie is altijd een mijlpaal, en de introductie van de R9 vormt daarop geen uitzondering. Deze volgende generatie Supersport opent een nieuw hoofdstuk, maar behoudt de vertrouwde essentie: de R9 is diep geworteld in Yamaha's rijke racehistorie. Met technologie die is ontwikkeld op de racebaan en ontwerpelementen geïnspireerd door MotoGP, is de R9 Yamaha's toewijding aan prestaties op het hoogste niveau van de motorsport.

R9 bij het circuit.
R9 rijdend over het circuit.

Een nieuwe generatie supersport

De Yamaha R9 benut beproefde race-technologie en combineert deze met het geweldige driecilinder motorblok dat de afgelopen tien jaar een revolutie teweeg heeft gebracht bij Yamaha. Deze krachtige motor met hoog koppel, gecombineerd met Yamaha's kenmerkende precisie in stuurgedrag, levert een perfect uitgebalanceerde Supersport op, die zijn status als vlaggenschip van de R-serie meer dan verdient.

Met het behoud van de MotoGP-geïnspireerde designelementen, waar Yamaha’s Supersport-modellen bekend om staan, vertegenwoordigt de Yamaha R9 de vooruitgang die je verwacht van een nieuwe generatie. De hoogwaardige R1-waardige vering en Brembo-remmen aan de voorzijde tillen de precisie, wegligging en wendbaarheid naar een niveau dat perfect aansluit bij Yamaha's rijke Supersport-erfenis.

Yamaha supersport rijdend over het circuit.
Yamaha R9 in een witte studio.

Lichtgewicht aluminium Deltabox-frame op een Yamaha Supersport-model

Het zwaartekrachtgegoten aluminium Deltabox-frame van de R9 is specifiek ontworpen voor maximale sportieve prestaties, zowel bij lage als hoge belasting. In vergelijking met andere Yamaha CP3-modellen is de stijfheid van het R9-frame op alle vlakken verbeterd: torsie, longitudinaal en lateraal. Door zorgvuldig te variëren in diktes en vormen en het toepassen van machinaal bewerkte openingen, hebben Yamaha’s ingenieurs een perfecte balans gevonden tussen stijfheid en flexibiliteit, wat zorgt voor zowel uitstekende feedback als comfort voor de rijder.

Met een gewicht van slechts 9,7 kg is dit het lichtste frame ooit gebruikt in een Yamaha Supersport-model. Het lichte chassis draagt bij aan een totaalgewicht van slechts 195 kg, wat resulteert in een ideale verhouding tussen kracht en gewicht. Bovendien zorgt het frame, samen met het slanke subframe, voor een smalle en wendbare houding van de R9, waarbij de snelheid en prestaties van een echte Supersport-machine volledig tot hun recht komen.

Stoer aerodynamisch kuipwerk met downforce winglets

De Yamaha R6 stond lange tijd bekend als het meest aerodynamische model van het merk, dankzij de optimale balans tussen grootte en prestaties. Deze standaard diende als uitgangspunt voor Yamaha’s technici bij het verder optimaliseren van de aerodynamica van de R9. Door middel van uitgebreide windtunneltests is het gelukt om de R9 te ontwikkelen met minder luchtweerstand dan de R6, ondanks de grotere cilinderinhoud, radiator en het grotere frontale oppervlak van de R9. Dit zorgt voor maximale topsnelheid en verbeterde acceleratie.

Deze aerodynamische efficiëntie is te danken aan een slimme combinatie van kuipontwerp en de toevoeging van nieuwe aerodynamische winglets onder de koplampen. De winglets verminderen de opwaartse druk aan de voorkant, waardoor het contact met de weg wordt verbeterd. Hoewel het toevoegen van winglets normaal gesproken extra luchtweerstand veroorzaakt, hebben de ingenieurs door herhaaldelijke tests de nadelige effecten geëlimineerd. Het eindresultaat is een ontwerp dat luchtweerstand minimaliseert en tegelijkertijd de rijder een stabieler gevoel aan de voorkant biedt. De winglets zorgen ervoor dat de lift aan het voorwiel met 6-7% vermindert in rechte lijn. In combinatie met de voorspoiler onder de M-duct wordt dit effect in bochten zelfs vergroot tot ongeveer 10%, wat bijdraagt aan verbeterde stabiliteit en controle tijdens het rijden.

Zwarte R9 rijdend over straat.

Brembo remsysteem met Stylema remklauwen en 320 mm schijven

Voorzien van Brembo Stylema monoblockremklauwen, speciaal ontwikkeld voor prestaties uit de racerij, biedt de R9 superieure controle en stabiliteit tijdens het remmen. De roestvrijstalen remleidingen en 320 mm remschijven aan de voorzijde zorgen voor consistente, krachtige remkracht, vooral onder zware omstandigheden. De radiale Brembo hoofdremcilinder is ontworpen om met minimale inspanning een lineaire druk op te bouwen, wat zorgt voor een uiterst gecontroleerde remervaring.

R9 rijdend over het circuit.
Yamaha supersport op het circuit.

Volledig instelbare KYB vering van de nieuwste generatie

Yamaha's Supersport-modellen staan bekend om hun uitstekende wendbaarheid, en de R9 zet die traditie voort. De vering van de R9 is volledig opnieuw ontwikkeld met nieuwe KYB-componenten voor zowel de voor- als achtervering, die specifiek zijn afgestemd op deze motor. Deze vering is ontwikkeld in samenwerking met de 2025 R1 GYTR en R1 RACE. De vernieuwde 43 mm KYB upside-down voorvork is volledig herontworpen en voorzien van aparte verstelschroeven voor zowel de uitgaande als ingaande demping op de linker- en rechtervorkbuizen. De rechterbuis regelt de uitgaande demping, terwijl de linkerbuis verantwoordelijk is voor de compressie, zowel bij hoge als lage snelheden.

Elke vorkpoot beschikt nu over een basisventiel dat is ontworpen om de druk in de cilinder te optimaliseren door de oliegeleiding naar de onderkant van de vork te beperken of zelfs te stoppen. Deze nieuwe configuratie verbetert de dempingsrespons, zorgt voor een beter wegcontact en verhoogt de stabiliteit. De Kashima-coating op de vorken geeft bovendien een donkerdere goud/bronzen kleur, wat zorgt voor een prestatiegerichte uitstraling. De achterschokdemper is volledig instelbaar, met aanpassingen voor veervoorspanning, uitgaande demping en ingaande demping. Deze nieuwe configuratie levert een uiterst nauwkeurige demping en biedt verbeterde feedback van zowel het circuit als het wegdek.

Yamaha Ride Control met aanpasbare rijmodi

De R9 beschikt over drie vooraf ingestelde rijmodi: 'Sport', 'Street' en 'Rain', elk ontworpen om optimale prestaties te leveren in verschillende omstandigheden. Daarnaast biedt Yamaha Ride Control twee volledig aanpasbare 'Custom'-modi en vier Track-modi, waarmee de rijder de motor kan afstellen naar zijn specifieke voorkeuren en rijstijl.

Zwarte R9 rijdend over straat.
R9 rijdend over straat.

Geavanceerde rijhulpsystemen: Traction Control, Slide Control en Brake Control

De geavanceerde zesassige IMU van de R9, gebaseerd op technologie uit de R1, monitort voortdurend de acceleratie in alle richtingen en registreert de hoekbewegingen van de motor. Deze gegevens worden in realtime naar de ECU gestuurd, die vervolgens de elektronische rijhulpsystemen aanstuurt. Tot deze systemen behoren onder meer hellingsgevoelige Traction Control (TC), Slide Control (SCS) en Brake Control (BC), die zorgen voor maximale controle onder alle omstandigheden.

Power Modes, Launch Control en Lift Control

De R9 biedt vier verschillende vermogensmodi (PWR), waarmee de rijder de kracht en het rijgedrag van de motor naar wens kan aanpassen. Lift Control (LIF) beperkt het omhoogkomen van het voorwiel tijdens acceleratie, terwijl Launch Control (LC) ervoor zorgt dat de motor vanuit stilstand zo snel en efficiënt mogelijk kan vertrekken, ideaal voor gebruik op het circuit.

R9 rijdend over het circuit.
Yamaha supersport op het circuit.

Geoptimaliseerde rijpositie

De R9 blijft trouw aan zijn Supersport-karakter met een sportief ontworpen zitpositie en een racestijl clip-on stuur. Tegelijkertijd is er rekening gehouden met de behoeften van verschillende rijniveaus, zowel op het circuit als op de weg. De contactpunten tussen de motor en de rijder zijn zo ontworpen dat rijders met diverse lichaamsbouw vrij kunnen bewegen op de motor.

De afstand tussen het stuur en de heupen is geoptimaliseerd om een te voorovergebogen houding te voorkomen, terwijl de zithoogte van 830 mm de R9 toegankelijk maakt voor een breed scala aan rijders. De voetsteunen zijn strategisch geplaatst om meer beenruimte te bieden en ongemak of kramp tijdens het rijden te verminderen.

Bridgestone banden

De R9 is voorzien van Bridgestone Battlax Hypersport RS11-banden, die circuitwaardige prestaties bieden, maar zijn geoptimaliseerd voor gebruik op de openbare weg. Deze sportbanden staan garant voor indrukwekkende prestaties, met uitzonderlijke grip, uitstekende stabiliteit in bochten en een nauwkeurig wegcontact.

R9 in een witte studio.
knoppen en stuur van de Yamaha R9.

Cruisecontrol en snelheidsbegrenzer

Voor extra comfort tijdens lange ritten is de R9 uitgerust met een cruisecontrol, die kan worden geactiveerd bij snelheden vanaf 40 km/u in de derde versnelling of hoger. Zodra de gewenste snelheid is ingesteld, kan deze eenvoudig worden aangepast in stappen van 1 km/u met een druk op de knop, of continu door de schakelaar ingedrukt te houden. De cruisecontrol kan op elk moment worden uitgeschakeld door de rem, koppeling, gashendel of via een knop op het stuur.

Daarnaast kunnen bestuurders een snelheidslimiet instellen, waarbij het motorvermogen automatisch wordt begrensd om te voorkomen dat de ingestelde snelheid wordt overschreden.

Derde generatie Quick Shift Systeem

Yamaha's derde generatie Quick Shift Systeem (QSS) maakt het mogelijk om zowel op- als terug te schakelen zonder het gebruik van de koppeling. In instelling 1 kun je zonder koppeling opschakelen tijdens het accelereren en terugschakelen tijdens het afremmen. Instelling 2 biedt extra functionaliteit, waarbij je ook kunt terugschakelen tijdens het accelereren en opschakelen tijdens het afremmen, wat meer flexibiliteit biedt in diverse rijomstandigheden.

R9 in een zwarte studio.
R9 met rijders.

Y-TRAC

De Y-Trac-app tilt de Supersport-ervaring naar een hoger niveau door rijders de tools te bieden die normaal gesproken alleen beschikbaar zijn voor professionele racers. Deze app, afgeleid uit de racerij, stelt rijders van elk niveau – van beginner tot expert – in staat om hun rijprestaties te registreren en te analyseren met geavanceerde technologie.

Met Y-Trac kunnen rijders hun ronde- en sectortijden bijhouden, evenals gedetailleerde machinegegevens zoals hellingshoek, motortoerental, versnelling, snelheid, gasklepstand en de instellingen van elektronische hulpsystemen zoals tractiecontrole. GPS-gegevens kunnen worden toegevoegd via de smartphone van de rijder, maar voor wie extra nauwkeurigheid wil, kan de Y-Trac-app worden gekoppeld aan een Garmin GLO2 GPS-apparaat.

Een unieke functie van de app is het ‘virtuele pitboard’, waarmee de pitcrew berichten direct naar het dashboard van de motor kan sturen terwijl de rijder op het circuit is. R9-eigenaren kunnen zich aanmelden voor een gratis proefperiode van de app of kiezen voor een premium abonnement voor volledige toegang tot alle functies.

DE YAMAHA R9 IS VERKRIJGBAAR IN DE KLEUREN:

Blauwe R9 in een witte studio.
Zwarte R9 in een witte studio

YAMAHA R9 KOPEN BIJ MOTORCITY AMSTERDAM

MotorCity is de Yamaha dealer in Noord Holland. Je vindt bij ons alle Yamaha motoren. Een ander R model van Yamaha is bijvoorbeeld de Yamaha R7 of de Yamaha R3. Je kunt de Yamaha R9 voororderen. Wij verwachten de R9 vanaf eind april '25 in onze showroom te hebben staan.

Of misschien ben je op zoek naar een ander type Yamaha model zoals bijvoorbeeld de Yamaha MT-09   , Yamaha MT-09 SP  of de Yamaha MT-07. Zoek je een compleet ander Yamaha model dan de Yamaha R9 dan verwijzen we je graag naar onze pagina met alle nieuwe Yamaha's.

Of ontdek ons brede aanbod van Yamaha occasions.

Je kunt ook andere Yamaha modellen komen bewonderen in onze showroom. We heten je van harte welkom.

Wil je ons online volgen? Check dan onze InstagramYoutube, Facebook of Tik Tok.

Plaats een voororder
Yamaha R9 v.a. 15.499,-
Kosten rijklaar maken v.a. 0,-
Nu bij MotorCity Amsterdam v.a. 15.499,-

Financiering mogelijk

Heb je een vraag over deze motor?